söndag 20 september 2009

Glödande höstfärger

Ett intensivt veckoslut ligger bakom och nu närmar sig åter en arbetsvecka att beta av, efter fyra sköna lediga dagar. Under veckan som gått har jag haft anledning att göra några skogsturer främst för att samla mossa till den kurs som jag varit på i helgen. Naturen och skogen bjuder nu på sin allra bästa sida i glödande höstfärger och det är en fröjd att ströva kring bland mossa och lava, när solen lyser och det värmer gott, men jag blir alldeles ifrån mig av alla Älgflugor som landar i mitt hår eller kring ansiktet. Läste att man till fördel kunde klä sig i ljusa kläder, men nej, det hjälpte föga!
Har ni läsare, goda tips om hur man kan skydda sig mot Älgflugan, så dela gärna med dig.

Men hösten är min favorit-årstid vad färgerna beträffar och visst är det något särskilt med dessa dämpade och jordnära färger. Följ med på mina skogs-turer får ni se vad som glöder i mina skogar.

Det sprakar av färg i bladverket på rönnen.



Blåbärsriset har en otroligt vackert och glödande vinröd skiftning.



Kråkriset med de svarta bären lyser så vackert i solskenet.



Ljungen har dock inte varit lika vacker i år, men samstämd i färgen.



Kärleksglöd!



Kämparglöd.


Så tragiskt det kan sluta! Lågan på fjärilen blev släckt!
Jag bevittnade detta skådespel ( i min trädgård) när sländan kom farande som en liten helikopter med ngt som såg ut som en mus mellan sina fötter. Skyndade mig in efter kameran och det var ett förfasligt fras-ljud när sländan tuggade i sig hela fjärilens kropp.


Idag på morgonkvisten har vi betraktat flyttfåglarna och det skall jag dela med er en annan gång. Världen är full av vackra ting!

Må gott och njut av höstglöden!

5 kommentarer:

Mimmi sa...

Hej:)
jaså du har denna blogg också:)
jag har varit inne på din andra .Daggdroppen några gånger och skrivet till dig:)
vilka fina bilder .men man blir lite ledsen när man ser hur den ena av mina favoriter äter upp den andra av mina favorit motiv..men så är naturen förstås:)
tack för din fina kommentar hos mig:)

Maria i Sennan sa...

Jodå det både glöder i färger o bland djur-även om vi inte riktigt fått till det med de där speciella färgerna här i Sennan..väntar tålmodigt..Ha det..Maria

Liliana Lucki sa...

Nice blog !!

Good work.

From Argentina ,Liliana

NatureFootstep sa...

vilka bilder. Gillar allihop. Men trollsländan är ju extrem. Jag fotade en jungfruslända med en liten insekt i somras. Men inte blev det såå dramatiskt. Kul att se. :)

Atelje Annorlunda sa...

Så härligt med en skogspromenad i det fina vädret. Kurs med mossa..låter spännande.
Älgflugor??? har aldrig hört förr.

Kram Åsa