söndag 6 september 2009

Höststämning

Åter har vi ett veckoslut till ända, det som skulle ge oss chansen till en hel dag vi havsbandet och få njuta av frisk luft och tillika bärplockning. Men tyvärr, vädret rår man inte på, med hårda vindar och regn gör man sig inget besvär på sjön. Riktig höstkänsla infann sig verkligen och vilken tur att söndagen kunde i varje fall visa sig från en bättre sida, vad vädret beträffar. Det är bäst att njuta så länge det varar och vi packade för en kort båtutflykt och höststämningne gör sig påmind längs våra stränder med gulnande växtlighet. Så vackert mot det blåa vattnet. Ett svan-par simmar tätt ihop när vi drar förbi.



Plötsligt ser jag Havsörnen segla ovanför och det är ögonblick som man sällan upptäcker. Jag satt länge och tittade på den uppe i grantoppen och tänkte att den skall förevigas på hemresan, men se där, den var verkligen skygg - lyfte och försvann.


Har ni tänkt på hur vacker naturen är egentligen, när alla små inslag bildar ett otroligt vackert pynt av kottar, fallna löv osv. Jag njuter i varje fall av färgharmonin. Titta bara!


Kremla


Örsopp


Björksopp

Nu har jag förövrigt dålig svampkultur och känner inte namnen på svamparna (borde köpa mig ett svamplexikon), men är det någon som vet, berätta gärna för mig och jag lägger in text under bilden. (Uppdaterat med namn på svamparna)

Solen lyser idag från en blå himmel och nya naturupplevelser väntar på min skogspromenad med hunden.

Må gott och njut av naturens vingslag!

10 kommentarer:

Huset på landet sa...

Vilka underbara bilder! Nej, jag känner inte till namnet på svamparna heller, kantarell och Karl Johan, de är de enda svampar jag är helt säker på. Men gott är det med svamp!

promenader på landet sa...

Jag njuter av naturens vingslag och av dina vackra bilder! Kram Maria

India sa...

Håller med "Huset på landet", jag kan bara de svampar som jag är hundra säker på och det är Kantarell och blomkåls svamp. Allt annat är bara oätligt för mig men vackra kan de vara för det. Kul att du har en natursida nu också. Ska försöka titta in här också mellan varven.

Inger sa...

En blogg till! Så vackert. Du har rätt, naturen fixar sitt eget pynt.

familjenhaglund sa...

En kremla, en Örsopp och en Björksopp skulle jag tro.
Sollan på Mias dator

Bea sa...

Tack, Sollan för upplysningen! Må gott i södra ändan av landet ;)/ bea

Lina sa...

Ja, vår natur är verkligen vacker!
kramar!

Maria i Sennan sa...

Tack o Lov för naturen..som ger oss kraft..
Må så gått..Maria

NatureFootstep sa...

Synd att du inte fick en närmare titt på örnen. Men man får vra glad för det man fick.
Får gengälda berömmet. Alltid kul att hitta en naturblogg :)

Lina sa...

Naturen är vacker! Vi såg kungsörnar i vår stga i somras.. de är så otroligt stora!!!

kram