måndag 14 september 2009

Naturen....

är som en färgpalett på höstarna, åtminstone vad färgerna beträffar och den bjuder på sprakande kulörer både på himmel, hav och land. Hösten blir egentligen avskalad på alla sätt och bildar alltmer dämpade färger vad tiden lider, med lövfällningen, nedbrytningen av gräs och blommor, men visst är det vackert ändå, trots att vi går mot ruggiga höstkvällar och mörka nätter. Jag fascineras varje morgon den här årstiden, när jag får uppleva soluppgången på vägen till mitt jobb, alltid med samma beundran hur vackert det är och speglingen i vattnet är så vacker och det ger ett rofyllt ögonblick.



Efter mitt helgpass, packade vi för en tur på sjön. Det var något friska höstvindar, men vad gör det när solen skiner och det annars ger en skön avkoppling till det vardagliga och inte minst naturupplevelser. En vacker klippa blev målet och trots att vi landstigit många ggr förr på samma plats, är det alltid med samma förväntan, vad månne vi finner denna gång. Det behöver inte vara så stor sak, en blomma, en vacker sten osv. Men....Älgflugan blev mitt möte och fyyyyy, den gillar jag definitivt inte! Av någon anledning har jag flertall tillfällen i höst fått den krälande i min frisyr....blä! Annat vi fann då? Jo, havtornsbär och det är ju värt sin vikt i guld, ingen "storpott" men alltid något.

Nu kommer säkert den Kung Bore inom kort (kanske redan i natt!!) och nyper till i varje blad och vi bjuds bara på konturer av något som varit.



Dimman lägger sig tidigt om kvällen och ligger fortfarande kvar i ottan, när solens bleka strålar försöker tränga fram mellan grantopparna och gör sitt bästa för att torka upp den daggvåta marken.

Må gott!

4 kommentarer:

BiZen sa...

Hej!
Vilken fin blogg jag hittade här.
Håller med om allt vackert du skriver, hösten är ljuvlig och tänk att få plocka havtornsbär, det har jag aldrig gjort.Må så gott! //Bizen

Lina sa...

underbart!

The Galloping Gardener sa...

Beautiful pictures!

:: flyingstars :: sa...

simply beautifully captured shots....lovely!