fredag 30 oktober 2009

Ögonblick

som förundrar och häpnar, fick jag erfara igår på hemväg från jobbet. Vid havet sjuder det av fågelliv och man kan inte undgå att lägga märke till den mängd fåglar som flaxar i vattnet lite lekfullt, en del flyger av och an i korta sträckor, det kivas och bråkas, men vilket fågelskrän. Jag har aldrig sett eller hört något liknande. Dessutom får jag syn på Havsörnen, nej, det blev två!

Ögonblicket måste dokumenteras, men vet ni, naturligtvis blinkar det till i min kamera att batterinivån är svag! Gissa om det blir bråttom! Kvickt ut bland stenar som gungar lite förrädiskt, usch, det kippar det lite obehagligt. Tanken slår mig, har jag telefon med, ifall att olyckan skulle vara framme här bland hala strandstenar och ingen ser mig. Men det gick lyckligt!

Här i det sjudande vattnet fanns Måsar, Trutar, Änder och Dopping, det var i varje fall vad jag kunde urskilja.





Den mäktigaste av dom alla, var nog denna ståtliga fågel, Havsörnen.




Tyvärr, var det lite mulet och ljuset inte det bästa. Visst blir man ändå lite upprymd över de otroliga ögonblicken i naturen, precis som fåglarna i den kyliga höstdagen. Förresten, jag klarade mig utan incidenter på de hala strandstenarna.

Önskar er mina vänner en natur upplevelserik helg!

4 kommentarer:

Cyrene M Waern sa...

Vilken lycka att få beskåda detta på vägen hem efter jobbet! Det är verklig livskvalité!!!!
/Cyrene

Mimmi sa...

vilken otrolig lycka att få se dessa djur i sin naturliga miljö och så ha den turen att ha en kamera med :) jag är lite avundsjuk på dig nu :)
Nature Footstep hade också den stora turen att få kort på några av dessa ståtliga fåglar:)
kram

Hannu sa...

Grattis för örnen !

Det är inte bildernas kvalitet som är det viktigaste, utan upplevelsen och de minnen som lämnar kvar av upplevelsen du haft i naturen.
Även i lilla Terjärv har vi ofta besök av havsörnen, själv stötte jag på en havsörn som käkade på en brax på en tallgren tills jag kommer strykande förbi, inte att undra på varför en häckande duvhök ropar i närheten. Det blev inga bilder men upplevelsen finns kvar tydligt i minnet av örnen som tog till flykt när den såg mitt tryne.

En annan örnhistoria kan du läsa
på min blogg under rubriken en dröm som blev verklighet(mars 09) ifall av intresse.

mvh/Hannu

Babsan sa...

Häftigt!

Önskar dig en trevlig helg!