torsdag 22 oktober 2009

Otroligt...

...vacker höst vi haft och t o m den första snön har dessutom hållit sig borta från min nordliga breddgrad. Vanligen faller den första snön omkring medlet av okt och träden är då för det mesta avlövade vid den tiden, men nu hänger det vackra gula löv fortfarande på en del ställen.
Det har ju sina bättre sidor det med, färgerna piggar upp och ger energi för den kommande mörka vintern.



Nu är bilden tagen för en tid sedan och glesare i lövverket är det definitivt.

Dessa vackra "snöbollar" bjuder varje höst på en trevlig vy och en aning om att vintern är på väg.



Sälgen är även vacker på hösten med de vita de vadd-bollarna.

Något som jag saknat i år är Sidensvansen. Kanske fanns det inte tillräckligt med rönnbär eller annat ätbart hos mig i år. Den gamla Apeln bakom vårt hus, brukar varje höst bjuda Sidensvansarna på kalasmat och det var enormt trevlig att iaktta när de plockade de små äpplen. Nu var det flera frostnätter precis när trädet stod i full blom och det gav inte någon nämnvärd mängd frukt för fåglarna i år.

Bilden på Sidensvansen är från i senaste år och får nöja mig med den och hoppas på att det blir ett bättre nästa år vad bjudningen beträffar.


Hoppas att även ni mina naturvänner, får angenäma naturupplevelser under det kommande veckoslutet!

Må gott!

9 kommentarer:

Mimmi sa...

Oh så underbara vackra bilder :) De är så fina :) vi ser ut att ha samma tycke och smak på bilder ser jag :)
kram

billan sa...

Vi pratade just om sidensvansarna häromdagen, mannen och jag. Dom brukar landa i stora skaror i vår trädgård och smaska på rönnbär och de små paradisäpplena. Det är fullt med röda fina småäpplen i trädet, men inte en sidensvans så långt ögat kan se, märkligt....

NatureFootstep sa...

visst är de trevliga de där bollarna. Men sidensvansarna vill visst inte komma ner hit i höst. Jag saknar deras svirrande läte.
Ha en skön helg även om det jobbas. Här är det tråkväder.

Mimmi sa...

Jag håller med dig om att de är vackra de vita snöbollar:)
Jag saknar också sidensvansarna..förre året hade jag sett dom 3 gånger vid denna tid ..men än har jag inte sett till dom ..men de kanske kommer senare i år .Vi får hoppas på det ..för det är så himla vackra fåglar :)
ha en fin lördags kväll :)
Kan du inte ändra så man kan skriva in sin webbadress här också? jag har varit hos flerar och där har de ställt in så man kan det :9 för nu kan jga inte lägga in min adress till min domän blogg ..utan bara till min blogspot blogg :)

Bea sa...

Hej Mimmi!
Jag undrar om det går med det här valet av bloggsida, men måste "fnula" lite grann på det...ändrar man med html-koder så då är jag ut fort ut och valsar :) //
Bea

mimmi sa...

Titta :) det funkar ju :)men det skulle även funka med en andra stilen du hade ,, jag hade sett några som hade samma som dig .men längst ner så stod det en rad där man kunde skriva in sin adress och namn :)
Tusen tack för att du krånglade för att göra detta :D
KRAM

Kirsti sa...

Åh, även jag kan ju nu kommentera utan att logga in på Blogger! Tack Bea! :)
Alltid lika trevligt att göra ett besök här hos dig!
Nu har sidensvansarna dragit söderut härifrån så kanske de tar en tur över vattnet till dina marker!
Ha en fin söndag! (Här är det dimma och plusgrader.. Var är vintern!? :) )
/Kirsti

NatureFootstep sa...

hm, jag tycker den här hösten varit dov utan riktigt klara färger. Förra året då brann hela naturen häromkring. Nu får man leta efter färgerna.
Kul historia du berättade. Vanligtvis brukar ju folk bli nyfikna på vad det är man ser. :)

Hanna sa...

Så mycket vackra bilder du visar på din blogg.
Hanna