lördag 17 oktober 2009

Storskarven

En omtvistad fågel är Storskarven, speciellt för dess utbredning och förstörelse av vår vackra skärgårdsnatur. Nu tar jag inte ställning till dess vara eller icke vara, men eftersom vi ser den alltmer i våra trakter och hur populationen ökar, kan man inte undgå att lägga märke till fågeln. Nu flyttar den till mellan Europa under vinterhalvåret, men sommartid finns den här kring Kvarken skärgård. Sitter vanligen i stora kolonier ofta med utbredda vingar och torkar fjäderdräkten. Läs mer om Storskarven här om du har lust.

Mina bilder på Skarven är från augusti i sommar, då vi ofta passerar deras naturliga sittplatser på stenar eller klippor.




En Storskarv med ungen liggande på klippan. Kolla den vackert svart blänkande fjäderdräkten.

Oj, det blev sommarbilder idag, kanske för att den trista hösten gör sig påmind för varje dag som går.

Må gott!

8 kommentarer:

Monica sa...

Mmmmm....jag älskar såna här bilder med hav och stengrynnor :) Det får mig att tänka på och längta efter sommrarna i Kaskö skärgård i Finland, ute på skäret, i den trånga stugan, utan el och vatten...Må så gott.
Tjingeling
Monica

Mimmi sa...

Hej :) underbar bild på den :) jag har försökt att få en bild på den här .men jag hinner bara få med baken när den flyger iväg ..och till och med baken blir suddig på den :)
ha en fin kväll :)

NatureFootstep sa...

vi har 4 st som jag vet häromkring. De är fotfarande kvar. Och.... jodå, jag vet hur det är med småfåglarna. De är alltför rörliga.

billan sa...

Härligt med sommarbilder, det värmer gott i höstrusket. Storskarven är verkligen omdiskuterad, stora kolonier här omkring på Alnön. Den ökar stort i antal trots att det bedrivits skyddsjakt. Imponerande vacker är den i alla fall. Ståtlig till tusen på din fina bild!

Cyrene M Waern sa...

Inte visste jag att du hade även en blogg med så vackra bilder på fåglar!! Här kan jag allt lära mig ett och annat (jag som är en "amatörnybörjare" så illa är det)!
Ha det gott!
/Cyrene

Hannu sa...

På nått sätt har jag lyckats missa din nya fina och intressanta fågelblogg, kommer in igen.
På tal om skarven så fattas den hos oss, men vi har ju de berömda skrattmåsarna.

mvh/Hannu

Maria sa...

Hej!
Så har jag åter hittat en trevlig blogg via länkar...
Skarv har vi i massor här längs Roslagskusten, en inte alltid så välkommen varelse, men jag gillar dem. De är inte som andra fåglar och jag studerar de mer än gärna då jag besöker havsbandet med jämna mellanrum.
Ha en fin dag!
/Maria

arctosphoto sa...

Fina bilder på skarven.
Anneli