söndag 4 oktober 2009

Tranor

Fågelflytten till varmare länder har redan pågått en tid och det är med samma vemod man ser stora skaror fåglar samlas och bereder sig på en lång resa. Lite upprymda, högljudda och lekfulla, kanske det gör resan lättare att hålla humöret uppe.

Igår flög en stor skara Tranor cirklande över oss och de förde ett väsen som om de ville säga hejdå och vi känner nästan sorg att det gick så fort. Tycker att det var alldeles nyss om Tranparet trippade på åkern intill med sina ungar. Så fort det går, tiden som de häckar häromkring i min trakter. Tidiga morgnar väcktes vi av trumpeterna och sena kvällar hördes ljudet över bygden, kanske inte alla gånger så uppskattat, om man hade ledig dag och ville sova lite längre.

Gjorde en utflykt för ca en vecka sedan, för att beskåda den stora samling Tranor som gör ett uppehåll i flyttningen, varje vår och höst på samma plats och det lär vara sevärt. Lite förväntansfull och jag undrar om jag är sent ute, men ack nej, viken syn. De landar just en flock och andra lyfter och många hundratals går omkring och söker föda, några är upprymda och lekfulla. Det är verkligen vackert och de många trumpeternas ljud!



Här landar en stor flock Tranor i samma ögonblick som jag kom. Mäktigt! Lite synd att molnen hann dra fram över himlen, innan jag nådde målet.



Några lyfter.



Vilken mängd tranor!


Men slutet gott, allting gott. Solen lyser de sista minuterna och åkerns guldgula färg är vacker.
Trumpetar en fanfar för tranorna, i väntan på en ny vår.



Uppdaterar med en arkivbild på "vårt" Tranpar som trippade upp och ner längs åkern intill under sommaren.

Må gott!

8 kommentarer:

Mimmi sa...

Vilka underbara bilder du har fått på tranorna:D
Den sista bilden där såm man ju verkligen hur de ser ut . jag har inte fått en enda bild på en trana än .men nästa vår kanske jag får större tur med det:)
Ja att hösten är här nu är lite svårt att fatta .. ja inte om man går ut förstås;) men sommaren har gått så otroligt fort att man inte har hunnit med allt det man ville:)
kram Mimmi
Jag kunde inte hitta nån stan under kommentar fältet där jag kunde skriva in min adress eller namn så jag får tydligen använda min gamla bloggadress

Monica sa...

Aha....här hittar jag en blogg till med dina vackra bilder. Vilka härliga bilder på de stora tranorna :) Själv har jag aldrig sett nån i verkligheten...
Tjing
Monica

arctosphoto sa...

Vilken trevlig sida du har och vilka vackra bilder.

Anneli

billan sa...

Va mäktigt!
I min ungdom var jag flera gånger vid Hornborgarsjön och tittade på tranorna, hur häftigt som helst.
Va fint det blev när solen sken upp över åkern.

Maria i Sennan sa...

Ja vi fångar hösten på så härliga bilder..va gla' du kan va som har dessa härliga fåglar att fota
Ha det..Maria

Pau sa...

Min favoritfågel har du lyckats att fånga - och fina bilder! Fortsätter att läsa - är på besök på din fin blog:)

NatureFootstep sa...

snygga bilder på tranor. Jag är lite svag för stubbåkrar så dom gillar jag bäst. :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Jeg har sett tranene komme, en fascinerende opplevelse med dans og flørting. Det er festet til tape. Skal se om jeg klarer å legge det ut på bloggen i løpet av vinteren!