söndag 1 november 2009

Första snön och Talltitan

Helgen som gått har varit precis om jag önskade, sol och blå himmel och mycket frisk luft. Tänk att få vakna till en ny dag, ta morgonpromenaden i en natur som är så vacker. Under nattens timmar har de första fjunlätta snöflingorna fallit och marken är alldeles vit av frost. Luften känns frisk och en rofylld stillhet som råder i naturen. Morgonstund har guld i mun! Det är ett talesätt som håller än.

Vandrar min väg och hunden springer bredvid som är lite ivrig över alla doftspår och nosar i vägkanten. Vi får gör många stopp för att riktigt känna in doften, har månne någon räv tassat i nattens mörka timmar? Det är ett par minusgrader och nu känns det hur ovana vi är med den kalla årstiden, det behövs rejäla handskar och varma skor för att få njuta av den första vinterpromenaden.


Nu är det högsta möjliga underhållning på fågelbräden. Jag njuter av mitt morgonkaffe och blickar ut på alla fåglarna som flyger kring som om det haglade småfåglar. Nu är det nog min lilla favorit Talltitan som måste få komma till sin rätt i bild. Tar en sväng ut i morgonsolen och får den ganska omgående till fågelladan. En fågel som är så orädd och jag kan komma den så nära, trots att jag står med kameran i högsta beredskap, sitter den den där på matbordet och undrar säkert om inte hon har annat att göra! Kanske den kan äta ur min hand? Det måste jag testa i vinter!


Fånga stunderna, de som är bakom oss kommer aldrig igen!

Må gott!

9 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Ingenting er som skarp frisk høstluft:) Flotte bilder du har:)

Ha en flott søndagskveld:)

mimmi sa...

så vackert skrivit :)
och vilken tur ni har som har fått snö :)
jag vill också ha snö ..det blir så himla vackert ute då.. ja det är fint nu också men fint på ett annat sätt:)
Det är jätte roligt att kunde komma så nära fåglar och få kort på dom :) jag har en massa små fågler hos mig på vintern som jag fotar :)
ha en fin kväll
kram

NatureFootstep sa...

Än har jag inte fått någon snö som väl är. Det blir ju knepigt med längre sträckor på cykel då. :(

Dina bilder på talltitan blev riktigt "juliga". Fin stämning i dom. :)

billan sa...

Ingen snö har kommit på torpet än så länge, men hög fin luft och strålande sol har det varit.
Vilken fin vy du har till morgonkaffet, talltitan är så fin så fin:)
Önskar dig en skön höstvecka!

Lena/isis sa...

Nämen Hej. Jag hittade till din andra blogg också . Jätte mysig. Jag har lagt den i min blogglista. Kram Lena/isis

Hanna sa...

Fina bilder.
Hanna

Monica sa...

Skulle vara kul om du gör dig närmare bekant med Talltitan så att du kan få den att äta ur din hand. Snacka om att vara ett med naturen :)
Tjing
Monica

Kirsti sa...

Ja, visst är talltitan härlig! Den är liksom tam redan från början..:)
Här snöar blötsnö idag..lite vitt på marken men 2 plusgrader..Det kanske inte blir nån ordentlig vinter i år?!
Tack för den fina länken här till höger! :)
Och ha en riktigt bra helg!
/Kirsti

Birgitta sa...

Hej! Var tvungen att titta in här och se vad din Naturblogg var för något. Vilka härliga bilder.
Jag kommer att titta in här igen.
Kram Birgitta