tisdag 17 november 2009

Grått, grått...

Hej mina naturvänner!
Det blev några dagar sedan sist, men så är det ofantligt grått och inget vidare väder för "fotosafari" i naturen, när det mesta färgas av gråskala som inte ger några större ahaa...upplevelser. Nu vill jag verkligen ha lite ljusare dagar, det kunde göra gott för alla och envar. Snö begåvades vi med här i veckan och det var några minusgrader, alldeles förträffligt och lagom vinterväder. Små färgklickar förgyllde tillvaron för ett ögonblick i den annars så grå/vita naturen. Oj, så trevligt när de första domherrana anlände till fågelbordet. Detta är vinter för mig, då de rödbröstade fåglarna sitter i träd med nyfallen snö och lyser upp som små juläpplen. Ett sant nöje att få beskåda domherrarnas steg för steg metod, att närma sig fågelborden. Kivas lite grann om vem som skall få de största och bästa solrosfröna. När de sitter i lugn och ro och snurrar fröet i näbben och vid minsta lilla vink om att en fara lurar och vips så är dom borta!


Men hur i all världen skall jag klara av att mata dessa glupska matgäster? Varje år med samma fundering?



Men det gråa fortsätter, det regnar och regnar, ingen snö kvar, domherrarna kom och försvann, bara grått, grått!



Säven är grå och den sköra isskorpan som varade ett tag innan regnet spolade bort den.


Snön klädde björnlokan i vacker silhuett, trots förfallet.

Ett par timmar i veckoslutet lättade molntäcket en aning, men så förgängligt, innan kvällen var det grått igen.


Nu hoppas jag innerligt att det livgivande dagsljuset från en klarblå himmel kommer snart till oss och att nattens stjärnor får glimma och tindra till nöje för kvällspromenaden med hunden.

Må gott!

6 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej Bea! Vilka fina fågelbilder du har tagit. Det brukar bli fin bilder när det inte är så ljust. Domherren får gärna vänta med sitt besök här, för jag vill inte att snön ska komma än, för då blir vintern så lång. Här säjer vi att domherren förebådar snö.
Fåglarna här äter solrosfrö i massor, så de blir nog inte något billigt matkonto för dem.
Ha det gott.
Kram Birgitta

billan sa...

Dina bilder värmer gott i november rusket, jättevackra!
Lyckliga du som fått se vinterns budbärare domherren, jag har inte fått sådant finbesök än vid fågelbordet. Det blir många kilo solrosfrö att släpa hem framöver:) Frågar du mig så får vintern komma bums, det här eländiga grå tär på själen.
Må så gott du med!

NatureFootstep sa...

Tack för de översvallande goda kommentarerna hos mig. Det är ju alltid kul att bli uppskattad :)

Jag har inte fått lyckan att se några domherrar ännu. Jag tror inte de är så allmänna häromkring. Vilket ju är synd då de piggar upp.

Lena/isis sa...

Va´bra du skriver. Jag vill också se domherrarna. De är så fina, de röda vackra hanarna. Sen så skulle jag velat sett sidensvansarna. Hoppas det kommer någgra snart och sätter sig i träden. Kram Lena/isis

Cyrene M Waern sa...

Så vackra bilder på domherrarna! Har inte haft turen att se dem i år ännu, men hoppas på att snart kunna locka dem till fågelbordet!
/Cyrene

mimmi sa...

hej :) så himla fina bilder du har lagt upp :) jag ser att du till och med har fått kort på en domherre och i sina finaste färger :)
där är jag nu lite avundsjuk på dig :)