söndag 8 november 2009

Upprymda svanar

Alla årstider har sin charm och det får man verkligen begrunda, efter helgens blötsnö som fallit och gjorde vägarna något sladdriga. I trädgården dignade alla buskar av snötyngden och jag fick hastigt fungera som räddare och befriare från tyngden, för att inte grenarna skulle ge vika eller skadas. Det ser onekligen vackert ut, men för den skull vill man inte att de vackra träden skall förstöras som kostat både tid, möda och pengar.

I veckan som gått, fick jag uppleva en vacker men kylig eftermiddag vid havet och betrakta de sista flyttfåglarna, nämligen Svanar som var upprymda och lekfulla inför flytten till varmare länder. Förundras över hur tidigt Svanarna kommer på våren och kanske är de sista flyttfåglarna för i år.

Här i fjärden samlas en mångfald av fåglar vår och höst. Äter, vilar, leker och drar vidare för att orka med den långa resan.







Det var ett klipp, från min dag med svanar vid havet. Kan lova att alla mina fingrar blev stelfrusna efter alla klick. Nu skall jag verkligen fundera på något bra alternativ som
"foto-vante". Ännu har vi långt kvar innan vår och många vintervyer skall förevigas i vit gnistrande snö.

Må gott!

8 kommentarer:

Cyrene M Waern sa...

Så fina bilder du visar! Otroligt vackra naturvyer! Visst är fåglarna riktiga lyckovarelser som får flytta till varmare breddgrader.
/Cyrene

mimmi sa...

Vilka ljuvliga bilder jag fick se här :) jag tror inte jag har sett sådana bilder på svanar för :) som du skriver ..så ser det ut som de firar och lekar och är jätte glada :)
underbara bilder som du delar med dig :)
kram

Åsa! sa...

Hallå Bea! Detta har jag helt missat, att du har två bloggar, skoj!
Hos oss stannar svanarna kvar, det händer att de fryser fast i havsisen, en otrevlig syn.

Hanna sa...

Så fina bilder.
Ha en bra kväll.
Kram

Hanna

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Du har så mange flotte bilder av fugler.
Vi har de siste årene fått masse skarv i skjærgården.Silhuettene til disse fuglene er så elegante. Svaner har vi alltid hatt.
Om vinteren kommer de opp på isen, og det er så flott å se på!
Sidensvansen har jeg dessverre ikke sett på et par år. Store flokker samlet seg i trærne. Savner dem!

mimmi sa...

Ja det tycker jag du absolut skall göra:) det är jätte roligt att gå och testa att ta kvällsbilder:) många blir kass . men får man bara ett som blir bra .. då blir jag glad:)
ha en fin fredag
kram :)

NatureFootstep sa...

en del svanar stannar väl kvar också. Det brukar gå livligt till när de håller på så där. Du hade tur att de var så nära så du fick fina bidler.:)

limerose sa...

Mycket fina bilder. Jag brukar vara med min man ut och fågelskåda ibland. Älskar att vara i naturen och gärna ta bilder. Min man är en riktigt inbiten fågelskådare och fotar en del. Han har jobbat både på Ottenby och Grimsö i sin ungdom. Jag är annars mest i vår trädgård eller som på vintern inne och inreder och pysslar eller målar tavlor när tid finns mellan blöjbyten. Ha det så gott, hit återkommer jag mer än gärna.
Kram Rosie