torsdag 17 december 2009

Svanen

Så kom den riktiga vintern ändå till slut, efter en lång, mörk och regnig höst. Vinter med besked, dvs vi har -22,5 grader kallt och nyfallen snö. Det smäller i stugknuten av kölden och i naturen hör man de karaktäristiska knäpparna från stolpar och vattendrag. Nu är det inte gott för djuren om det inte finns tillräckligt med mat, men än så länge har vi bara ett tunt snötäcke så det torde finnas gröda tillgänglig för betande djur. Däremot lade jag idag märke till spår i nysnö av ngt hjortdjur som sökt sig till min trädgård och där vill jag definitivt inte att den betar vintertid! Hur förhindrar man det månne? Lägger ut äpplen i skogen!?
Upptäckte dock för ett tag sedan, att en viss plats har fungerat som nattligt härbärge på vår tomt för ngt fyrfotadjur och det är inte särskilt roande att ha dom så nära, med tanke på rosbuskarna som de friserade senaste vinter.

I veckan har jag också följt en Svan som inte alls verkade oroa sig för kölden och den alltmer trängre tillvaron. I en knapp vecka hälsade jag på den varje dag för att kontrollera att den inte satt fastfrusen i isen. Men så en dag var den ändå borta, hoppas den kom iväg den stackars senfärdiga Svanen, väntade den på ngt kanske?

Från mitt första möte med Svanen, när naturen var alldeles rimfrostig, vit och vacker.


Den går sin väg i en stilla lunk och undrar säkert vem jag är.



Efter två dagar är den fortfarande kvar, nu ser den väldigt vissen ut.



Ytterliga följande dag och kölden hade skärpt till ordentligt. Nu fanns det bara en liten yta öppet vatten att söka föda i och resten var issörja.



Nu är den borta och jag hoppas att sagan slutade lyckligt, trots att det såg hotfullt ut med is och kyla.

Nu verkar vintern fortsätta ett tag till och det känns lite ovant till en början med alla yllesockor och vantar för att må bra i kölden. Men man får gläds för alla vackra stilleben som naturen bjuder på, helt gratis. Visst är det vackert!?


Älggräset som böjer sig av snötyngden.


Hoppas att ni har det gott och bra i vinterkylan!

4 kommentarer:

mimmi sa...

Hej :) Ja det var is/snö som håll på att smälta i solens strålar:)
där var lä så det var skönt att stå där då det inte blev så kallt eftersom man inte märkte någon blåst där :)
Det var underbara bilder på svanen :) jag bara satt och njöt när jag tittade på dom :)
ha en fin kväll
kram :)

NatureFootstep sa...

var den stackars sångsvanen ensam? Det brukar de ju inte vara så vit jag förstår.

och vi har ju också fått snö här. Jag har sett minst 6 koltrastar senaste veckan. De verkar trivas fortfarande.

Anneli sa...

Vackra bilder som vanligt!
Låter intressant att du får in djuren i din trädgård. Har du skogen inpå knutarna?

Åsa! sa...

Ja, det är bara att hoppas att svanen klarar sig. Här stannar svanarna året runt, och nog blir det tufft för dom när isen lägger sig. De brukar bli stödutfodrade om isen lägger sig alltför långt ut.