söndag 31 januari 2010

Äta eller ätas

Hej mina naturvänner!

Det blev ett långt uppehåll, men livet bjuder även på annat än natur och fågelliv, trots att det ger avkoppling och fyller sinnen med sköna ting. Dessutom har vi haft rejält kallt och inget vidare väder för småfåglarna och inte för min del heller, stugvärmen har däremot varit alldeles förträfflig. Vi har som de flesta andra haft gråmulna dagar, plus lätt snöfall och det har inte lockat mig att spana omkring med kameran när kölden etsat sig fast i fingertopparna. Nu får vi verkligen hoppas att det ljusa vackra vintervädret visar sig snart som jag så längtar efter.

Trots min beskrivning ovan, gjorde vi årets första sparktur på isen igår, men den blev inte heller någon större succé, snön virvlade kring lite grann, med rätt klädsel envisades jag med att det måste gå att ta sig ut fastän det snöar! Tar fram min röda spark och den är sträv som sandpapper under plast medarna, utnötningsmetoden gällde för att få bort snökristallerna och slutligen gick det fint. Svänger av på skoterleden och hunden blir full av iver över den valda sträckan, men efter ett tag tvingas jag ändå att ge upp, lös snö gjorde det högst omöjligt att göra turen angenäm. Det nöjet får vänta ett tag till, vidderna, blånande snödrivor och packis - när vintern är som bäst!



Så vad har jag kvar att berätta, jo, min lilla Sparvuggla har överraskat mig igen! Den bor tydligen här omkring, misstänker en holk som vi har invid tomtgränsen. Men nya incidenter bjuder den på och precis som Hannu skrev i en kommentar, att den kommer i skymning för att jaga och så blev det! En eftermiddag hörde jag en duns på fönsterrutan precis som många gånger tidigare, men gick för att se efter vad det var, av ljudet att döma verkade lite mera än en liten fågel denna gång och det var precis som jag trodde, "min" Sparvuggla! Den blev visst lite omtöcknad och satt på småfåglarnas sittpinne en god stund och ruskade om huvudet och vi hade ögonkontakt länge, men innan jag hann ladda med kameran var den borta. Nästa gång den kom på morgonkvisten och även då hade den liten felnavigering och flög i fönstret med sitt byte som föll ur greppet och låg halvt omtöcknad nedanför, själv flög hon iväg till den närbelägna skogsdungen.

Nu undrade jag förstås varför den kommer så flitigt, men jag förstår att det är som ett dukat bord hos mig med havrekärven så högt och fritt från skydd och nu får jag lov täcka in den för att inte mina Gulsparvar och mesar skall reduceras ännu mer. De har nämligen minskat i antal under vinterns lopp, dels pga en sjukdom som de märkbart hade och dels för den stränga vintern.

Vet ni vad? Så länge jag suttit här och knappat har himlen blivit blå och solen lyser...jippiii!

Nu skall jag ta en promenad innan jobbet kallar! Återkommer till er lite senare!

PS Jag har fått min krånglande dator tillbaka, men allt verkar inte fungera som förr med bildöverföring, så det blir bara en bild idag!! Ingen tid för ...grrr..!



Må gott och njut av naturen!

4 kommentarer:

Ninne sa...

Det är jobbigt med Rovfåglar, men som Mammi sa "Det är klart de också måste få mat, men inte behöver de ta dem här vid mitt fågelbord" Hoppas du kan sätta ngt skydd över så det inte blir så lätt- Ugglan måste ju jobba lite för sitt uppehälle!!
Hopp om at du fick en bra promenad
Kram Ninne

Hannu sa...

Hej Bea !

Kolla gärna holken du misstänker Sparvugglan håller till i, du kan nämligen finna ett av ugglans vintermatförråd, där kan finnas möss, sorkar, småfågel.
Ifall man har många sparvuggelholkar utplaserade i "byns" skogar så kan man hålla lite koll på sorkstammen, hittar man ca.15 djur/holk i medeltal så är sorkstammen relativt god. Kanske sorkarnas antal är stort på förvintern men det börjar droppa in småfåglar under vinter så kan man anta att sorkstammen är på väg nedåt. Sparvugglans huvudföda är sork, finns dom inte tillräckligt så tas småfågel.
Själv hade jag en vinter nästan hundra möss och sork i en holk i bakskogen och endast en fågel, holken bars till garaget och alla sorkarna utplaserades på golvet för artbestämning. Ja, det var under de goda sorkåren det.
Två vintrar i rad har sorkstammen varit god, nu rasar den nedåt så det är ingen tillfällighet att du har täta besök av ugglan som söker sin 2:a kvalitets föda.
Kan också nämnas att ugglan ligger på sina djur/fåglar i holken för att tina upp dem, så varför inte en snabb attack och genast få varm mat i dessa köldgrader.

mvh/Hannu

mimmi sa...

Vad matar du fåglarna med ? jag såg att du hade havre ute äter de det och vad mer lägger du ut?
Jag håller på att lägga ut em massa som jag har köpt i affären och har även lagt ut kokos fett som jag skär i små biter..Äpplen äter de lite av ..men inte så mycket som jag trodde
ha en fin kväll
kram :)

NatureFootstep sa...

"lätt snöfall", vilket skämt. Jag hade 3 dm snö på bilen. Tog en halvtimme att skotta rent. På och runt den. :(

Roligt att se en kärve, fast jag fick ordet nek i huvudet. Kanske det är östgötska. :)