tisdag 12 januari 2010

Iskristaller och solglitter

Vilken underbar natur vi ändå har! Med det vackra vintervädret som råder, kombinerat med solstrimmor, bildar de vackra iskristallerna en hel del små konstverk och snöformationer som är så fängslande och av solens strålar avger ett glitter som gnistrar i träden som små diamanter. Kan den nordiska vintern bli bättre?
Idag har jag äntligen fått njuta av långpromenad i lagom vintertemperaturer och naturligtvis med kameran i ryggsäcken. Det är så tyst i naturen och man nästan kunde tro att en nysning skulle fördärva det vackra och stillheten. Hunden är påklädd för att klara kölden och ivrig att "läsa" alla doftmeddelanden. Vägen kantas av snötyngda björkar som bildar en vacker vinter pergola, visst blir man lite lyrisk med så fin inramning.



Då och då stannar vi upp för att göra små sessioner som fångar min uppmärksamhet.



Glitter i björkens grenar som bildar ett vackert flor av små is-diamanter.


Snökristaller som snart är på fallrepet.



Gnistrande vita iskristaller.



Den vackraste vinterblomman - Björnlokan.



Fjärdens strandvegetation i frostig skrud, snöhöljda klippstenar och blånande skuggor.



En ensam "trummare" som frenetiskt lösgjorde sina frön ur kotten, störde plötsligt vår tystnad under vår härligt friska promenad. Väl hemkommen med rosiga kinder och massor med frisk luft och en stor dos motion, kände jag mig väldigt belåten över min dag.

Ha det gott mina naturvänner!

8 kommentarer:

Maria sa...

Ännu en vacker promenad! :)
Här vid Roslagskusten har vi de sista dagarna levt i riktigt tjock dimma, detta har i sin tur resulterat i ett magiskt tyst och kristallvitt lanskap!
Ha det så gott!
Kram/Maria

mimmi sa...

En så underbar promenad jag fick med dig här :) så vackert och så fint .. det är synd du bor så långt bort .. för jisses vilka foto promenader du och jag kunde ha gjort tillsammans :D
Så himla vackra bilder här igen :)

Birgitta sa...

Vilka fina omgivningar du har att promenera i och vilka härliga naturbilder med snö och sol.
Kram Birgitta

Maria Berg sa...

Just en sådan där hackspett - fotade jag igår här hos mig (dock blev bilden suddig) men jag såg den.
Naturen är så himla vacker just nu, vit snö och blå himel.
Jag hade lite bråttom när jag lade ut mitt tema annrs hade ju hela denna bloggen varit jätte bra att länka till redan från början.

Jag lägger ut den nu, så fler får njuta av vår härliga natur!
MB

Njut i din trädgård sa...

Enastående bilder! Tack så otroooligt mycket för att jag fick denna nästan andliga stund! Jag fann sådan ro av dina bilder!

Mimmi sa...

Det var lite svårt att klicka på länken från ditt inlägg hos mig :9 du hade skrivit kommatecken istället för punkt tecken ..men som tur är så använde jag mina ögon och såg vart felet var ;)
men snälla du .. va hemskt tråkigt det var med din hårdisk hoppas verkligen att det löser sig för dig. jag har sparat mina bilder båda på en extra extern hårdisk plus att jag har bränt ut många ..men de sista månaders bilder har jag inte bränt ut än .. så det är nog hög tid att göra det . innan det kanske skulle hända något .Jag håller tummarna för dig :)
kram

NatureFootstep sa...

allt det där töar bort nu. Men nog har det varat länge. Fotomapparna är fulla av det. Nu kan våren få komma.

mimmi sa...

Hej :) ja den sista gången funkade det :) på nr två hade du båda .com och .se med såg jag .. inte lätt att hålla reda på allt ;)
nu väntar jag med spänning på dina bilder :D
kram