söndag 14 februari 2010

På strå

Vilken fullträff mitt lediga veckoslut har varit! Solen har behagat lysa alla dagar och jag har tagit till vara varje minut som gått att avskilja för uteliv. Solen har gett mig ny energi och redan glömda är de mörka trista gråa månaderna, nu siktar vi på våren! Vet ni, jag tror att fåglarna sjunger mera redan, ti -ti- ty, talgoxens läte och visst hörde jag Talltitan mfl, det är ljuv musik för örat, att få lyssna till fågelkvitter och -sång!

Äntligen har jag tagit första klivet ut på isen för i år, vidderna och det öppna landskapet ger en obeskrivlig känsla, att få ta sig fram på en väg som egentligen inte är upplogad för trafik, utan endast spår av skoterfarled. Solen värmde t om på sina ställen och det gav en skön känsla och en liten våraning. Promenerar i lugn takt, njuter, andas och stannar för korta fotosessioner. Efter ett tag börjar den något svårforcerade stigen att kännas som bly i benmusklerna och jag var beredd att ta en genväg efter halva stigen, MEN snön bredvid stråket gick mig över knäna och det var inte värt besväret att plumsa i det snödjupet. Jag får svänga om eller nöta på, motion skadar ingen så jag valde att gå hela vägen ut till bilvägen, men innan det leder stigen mig genom långa tunnlar av vass på sina ställen, vackert men plötsligt infinner sig tanken på om någon kommer i spåret med hög fart, ja då är det bästa Vasaloppsstil som gäller - ur spår och jag får snabbt kliva i den knädjupa snömodden.. Jag hade tur, precis när jag hade lagt min fot på vägen kom en förare och fyllde hela bredden på stigen.

Medan jag gick där genom vass-djungeln slog mig tanken på hur tyst det var, inte ett kvitter som skvallrade om en enda liten fågel, lite synd, för det var ju egentligen den jag spanade på, men kanske den tidvis bullriga trafiken stör. Det är egentligen rätt fascinerande att kunna beträda denna våtmark som man sommartid eljest inte når och omöjligt att ta sig fram där. Att få njuta av naturens föränderliga värld är helt otroligt.

Nu bjuder jag på en bildserie från mina naturupplevelser i helgen, eget valt tema, annars blir det för råddiga och osammanhängande bilder. Håll till godo - På strå.



Topping


Marmorerat



Kristaller


Plymer


Ödmjukt


Överlappat


Upplyftande

På spåret


Det var en samling - På strå. Nu får ni gärna berätta för mig vilken bild som blev din favorit. Smaken är ju som bekant, tudelad.

I morgon är min sista lediga dag för denna vecka och förhoppningen är att få beträda ett nytt stråk i solskenet och få andas frisk härlig vinterluft.

Ha det gott och njut av det som naturen bjuder på, tills vi syns nästa gång!

10 kommentarer:

mimmi sa...

Det ser verkligen ut som du har varit ute på en underbar promenad :) och visst kvitter fåglarna ..det hör jag också :D Att välja någon favorit av dessa .. det är jätte svårt .de är så fina alla :) men kanske den som heter Kristaller kan bli nr 1 :D
kram

Skoogstrollet sa...

Vilka underbara foton. Om jag nu måste välja ett så är det nog ljuset som avgörande för att utse Upplyftande som min favorit. Annars gillar jag ju kaveldun också.

Det är förresten kul att du döpt dina foton.

Ninne sa...

Kan man inte få alla?? Behöver jag välja så blir det nog upplyftande. Älskar ljusfenomen i bilderna.
KRam Ninne

Deepak Acharya sa...

They look really really beautiful :)

Njut i din trädgård sa...

Njutfullt!!! Bilderna dina är oerhört vackra!

Jag gillar verkligen vintern när jag får njuta av kristallklara skapelser som naturen skapat.

Luften är frisk och jag blir piggare och gladare.

Lena/isis sa...

De är så fina allihopa. Kan inte välja. Du tar alltid så jätte fina bilder. Vad har du för kamera??. Härligt med en sån kanon helg. Här har vi också haft fint men tyvärr har jag inte haft möjlighet att ha varit ute nåt speciellt. Men idag hann vi ut en tur, och ska nog ta en promenad också. Kram

NatureFootstep sa...

vi hade bara en soldag. Och frosten har ju kommit tillbaka. Vackra bilder du tagit. :)

Lilith sa...

Hej!
Tittade in här och beundrade dina fantastiska naturbilder! Tänk så mycket fint naturen bjuder på, och det här är verkligen vintern när den är som allra vackrast.
Ha det så bra! :)

Marina sa...

Den första bilden är finast men alla är vackra på sitt sätt. :D
Ha en fin kväll.

agge sa...

Alla bilder är härliga men jag känner mest för den som du kallar upplyftande...Vi bor två(tolv om jag skall kasta :-)) stenkast från Storsjön. På den bilden förnimmer jag en sån där härlig vinter/tidig vårdag på sjön och solen är precis på väg ner...Agneta