tisdag 23 februari 2010

Sidensvansen

Ännu en mycket rå-kall dag till ända. Hur länge till månne vi får ha detta vintriga väder med kyla och mycket snö? Tror att de flesta utav oss har både klagat och förundrats över denna vinterns envishet, vad vädret beträffar. Sol och vackert, ja tack, men den ständiga och ihållande kylan gör ingen speciellt glad, varken djur eller människor, trots det är vi nödd och tvungna att ta oss ut en frisk, kylig vinterdag och väl påklädda är det väl ingen större fara.

På hemväg från jobbet igår, upptäckte jag att en flock fåglar (sjöfåglar) som korsar min väg och jag tänkte att kan det vara möjligt att flyttfåglarna kommit redan!? Svaret fanns på dagstidningen, det var flyttfåglar, en flock Storskrakar som sökte sig till öppet vatten och det var verkligen i det tidigaste laget, ännu är det långt till vår!

Dessutom fick jag storfrämmande i veckan som gick! Sidensvansarna kom i gryningen för några dagar sedan, satt i björkarna utanför mitt fönster några timmar och fick mig att vakna till med en gång. Äntligen, så jag har väntat! Sträng kyla rådde den morgonen och de burrade upp sina fjädrar ordentligt.





Lägg märke till den "lurviga" rimfrosten som finns på en del kvistar.


Nu kan man upptäcka spår i snö lite varstans, av dom kan man förstås läsa vem som korsat vägen. Haren kan man då aldrig ta fel på, ej heller älgen, hjortdjur, musen osv, men ett spår gav mig lite huvudbry, vem har egentligen trippat fram här på isen? Är det månne ngn av mina naturvänner som vet?


Är ni trött på vinter och -bilder? Ja, jag förstår, men hav tröst, de första flyttfåglarna har som sagt anlänt, inte precis till mina vatten, men det bådar gott!



Snart kan vi njuta av glittret i smältvattnet och de vackraste isskulpturer som bådar om en ny vår.

Ha det gott i väntan på våren!

5 kommentarer:

BEA sa...

Hei min venn..

i dag tok jeg turen inn her.. en herlig blogg og jeg føler meg ydmyk..
så mange vakre skapninger det finnes.. og så flott du forteller om de :o)

takk for titten.. god klem fra mæ

mimmi sa...

Så himla fina bilder du får på dina promenader och så tuff du är som går ut även när det är så himla kallt .. jag är lite för feg för det blir det över 13 minus .. då går jag inte ut på någon foto promenad :).. Va roligt att sidensvansarna nu har kommit till dig :)
kram

Livskrafter sa...

Vilka underbart härliga sidensvansar på besök
Ha en fin onsdag
kram
Emma

Njut i din trädgård sa...

Åh så vackra bilder! Jag bara njuuuuter!

marina sa...

vackra bilder! Det är kul när det kommer lite mer sällsynta fåglar förbi! Jag blev glad förra veckan när det satt tolv domherrar i ett träd vid oss.
Ha en bra kväll.