måndag 29 mars 2010

Drama vid fågelladan

Söndag eftermiddag, det är grått och duggregnar, inget väder som lockar till utomhus aktiviteter. Sitter smått förnöjda efter lunchen och iakttar småfåglarna utanför köksfönstret som har en febril aktivitet med att söka de godaste och bästa fröna ur fågel-fröblandningen. De kivas och grälas lite på varandra, en del kan vara riktigt stora i truten och släpper ingen inpå sitt revir. Ja, ja, att tom fåglar kan bråka om småsaker!

Plötsligt händer det saker, jag trodde inte mina ögon när jag blickar ut genom fönstret. Jag kunde höra ett otroligt fågelkvitter utanför, som om de varnades för att undkomma "stora faran"! En stor fågel med skarp blick satt på fågelladan och spanade in dagens lunch, Sparvhöken (rätta mig om jag har fel)! Men så brakar det löst en "katt och råtta" lek, den får syn på en liten Talltita och fladdrar iväg in i häcken efter den stackars lilla Talltitan som undkom med ett nödrop. Tyvärr, behövde Sparvhöken en aning bredare flygrum och därmed svårare att kryssa mellan alla kvistar och fastnar för en stund. Nu tar den sikte från det intill liggande Pilträdet, sitter i flygposé ett ögonblick och vips, är den på nytt vid ladan. Flyttar vidare till ett mindre prydnadsträd, sitter med stjärtfjädrarna utspända och vingarna i halvt utbredda och gör sig stor och mäktig! Vilken fågel och det var med dubbla känslor man iakttog det hela, men naturens lagar är väl såna, äta eller ätas !






Vilken mäktig fågel!

Må gott!

4 kommentarer:

Ninne sa...

Du tar så underbara bilder!! Just på fåglar o djur är så fint.
KRam Ninne

Märta sa...

En stilig fågel är det,o rådjursbilderna i förra inlägget är fina!
Kram!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilken fågel! Efter att vi hade besök av en duvhök flera gånger i höstas som tog höna efter höna har jag liiite delade känslor för rovfåglar. Den krånglade sig till och med sig in genom ett litet hål i hönsgården. De är så grymma när de äter innan de ens dödat sitt byte... Men sån är naturen! Bara att acceptera... De är i alla fall vackra!
Kram/ Anna

Hannu sa...

Hej Bea!
Vad fint du har fångat Sparvhöken på bild, oftast ser man den spanande nära sparvbräden.

Glad Påsk!

/Hannu