måndag 22 mars 2010

Friskt, härligt och solljus

Oj, så fint väder vi bjöds på i veckoslutet, rena ljusterapin! Den vita snön bländade enormt och solglasögonen fick komma till heders igen efter flera månaders förvaring, i väntan på den blå himlen och solens strålar reflekterade ngt enormt på den vita snön.

Har du lust att hänga med på våra turer med sparkstötting, utrustad med ryggsäck och naturligtvis kameraväskan?
Finns det något bättre, än en tidig morgon att få bege sig ut i den friska naturen, med den något fortfarande kyliga morgonluften, lite pudersnö har fallit under nattens lopp, det ser rent och orört ut. Allt är så stilla och tyst, ännu ingen fågelsång, kanske natten varit för kall. Lite strävt med sparkstöttingen till en början, men efter ett tag ordnar sig det hela och nu är det bara att använda benmusklerna och låta meter efter meter bli tillryggalagd. Vi tar leden genom den höga vassen och den isande vinden känns inte av för tillfället. Oj, här var det ngn liten fågel som sjunger så vackert, stannar upp för att lyckas få syn på den lille skönsjungande fågeln. Sången var i alla fall obekant för mig och ingen fågel i sikte blev det denna gång.

Nattens kyla hade satt sina spår i naturen, eftersom regnet föll dagen innan och nu hänger det frusna vattendropparna i grenar och kvistar som små lyktor. Det gnistar till och ger små ljusreflexer då och då.



Färden går vidare och hunden springer vid sidan om och gillar våra små äventyr och har fullt upp att avläsa alla snöspåren. Frisk och härlig söndag morgon! Solen och den vackra vårvinterdag lockar oss åter på en långtur efter lunchen. De vita vidderna är fantastiska och vi får jobba ännu mera för att ta oss fram över snöskorpan som bildats som släpper lite grann för varje "spark" och gör hela färden lite ansträngande, men skam den som ger sig! Motion skadar ingen, så det är bara att sträva på mot målet.

Äntligen en plats i skydd för vinden där vi kan slå oss ner, det känns rejält segt i benen och nu smakar det med kaffet som dukas upp och sittunderlaget kommer väl till pass. En tunn molnslöja drar förbi solen, det känns för tillfället rätt behagligt, att få räta ut alla "solskrynklorna" kring ögonen för en stund. Njuter, beundrar vår vackra värd och visst har vi det bra!



Även små iakttagelser fångade vår uppmärksamhet. En gammal al har bearbetats antagligen av hackspetten och vilket jobb för att flisa ner hela rasket! År det månne en bohåla eller brist på sysselsättning, ja, vem vet! Lustigt ser det ut i varje fall!



Bäst att ta till vara alla vackra dagar och även denna dag blev vikt för friluftsliv. Efter alla mina tidigare "träningspass" med sparkstöttingen borde jag vara vältränad vid det här laget, men ack, nu var det segt som bara den och jag som drömde om den riktigt långa färden! Jag fick korta ner den betydligt och nöja mig med en tredjedel minst, av det jag trodde på innan. Nåja, det är inte milen som räknas, äventyret i sig är så mycket mera värt!



Förresten, jag fick gläds över de första skränande måsarna som flög över vår grillplats idag! Det kändes med en gång som om våren är på gång och om något ger mig associationer om våren, så är det just dessa fåglar.



Mysigt med brasa och den obligatoriska grillningen, men eftersom vinden var lite oberäknelig idag, luktade alla våra kläder rök och vi fick omgående stoppa ner ytterplaggen i tvättmaskinen när vi väl var hemma. Trött och sliten efter flera dagars turer på isen, men friskt, härligt och vi går mot ljusare tider! Hoppfullt!

Må gott!

4 kommentarer:

mimmi sa...

du ser ut att ha så underbara promenader och så gott det såg ut på den sista bilden :) jag känner doften hit :)
den första bilden ..den blir min favorit .. jösses så vacker den var :D
godnatt och sov så gott :D
kram

Märta sa...

Vilka härliga bilder!
Här skottar vi bara snö,men måsar har jag både sett o hört.Havet börjar bli isfritt.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad härligt du berättar! Känns verkligen som om man får följa med dig... Blir sååå sugen på att ta med mig familjen på en liten tur till påsk. Blir enklare när gubben är hemma så vi får med oss alla barn. Tack för att du påminner mig om hur underbar naturen är!
Kram/ Anna

Stubbetufsa sa...

Å, du, så velkomponerte naturbilder du har! Og alle dyrebildene, og fuglebildene!
De er så vakre!
Klem!