lördag 20 mars 2010

Nötskrikan

Dagen börjar med ett uppfriskande vårregn som fick mig att tro på vårens ankomst för ett ögonblick. Snön smälte ner i rasande fart och alla träd och buskar var drypande våta av regnet och plötsligt vaknar hela naturen till liv, fåglarna sjöng i alla träd med ett högljutt kvitter. Mellan trädkronorna flaxar det stundom vilt omkring och den ystra vårleken har antagligen inletts. Innan kvällen var det åter minusgrader och lätt snöfall. Ja, våren låter vänta på sig, men nu gör vi oss beredda att iaktta de första flyttfåglarna och vem blir först hos mig månne? Det återstår att se!

Så länge vi väntar kan vi underhållas av Nötskrikan som är väldigt framfusig och gör väldigt rätt för namnet, ty den skriker verkligen i skogsbrynet och däremellan besöker trädgårdens matplatser, rafsar och sliter i havren eller äter väldigt glupskt och kolla på frisyren!
En liten stilstudie av Nötskrikan.

Ett litet frö gå väl an, i brist på annat.



Korv e gott!



Leningrad cowboys inspiration.


Hårkrans.


Änglalikt.



Nej, men visst är Nötskrikan vacker med sina blå glänsande fjädrar på vingen.



Må gott mina vänner!

5 kommentarer:

Anni sa...

Jag gillar nötskrikan, den är vacker och så stor jämfört med de småfåglar som annars gästar mina fågelbord. Fina bilder du fått!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilka bilder! Blir helt paff... Du har verkligen fångat den lilla gynnarens personlighet!
Kram/ Anna

Ninne sa...

Vad du har fått till det!!härligt o studera dem så ingående tack vare dina mysiga bilder. Duktig fotograf o så skriver du så härliga komment till dem.
KRAM Ninne

billan sa...

Vilka bilder! I mitt barndomshem kallades nötskrikan för "pärskrika".....
De dröjer nog länge än innan vi får vår!
Kram!

mimmi sa...

Va avundsjuk jag blir på dig som har fått så otroliga fina bilder på nötskrikan .. den är jätte vacker men jag har inte sett skymten av någon här .. så jag får kolla på dina vackra bilder på den och njuta här i stället :)
kram :)