onsdag 17 mars 2010

Var är våren?

Jag söker, väntar, hoppas och drömmer om att solen skall värma och smälta snödrivan ner. Det går väldigt långsamt, nätterna är otroligt kalla och fåglarna som kommer till fågelmatningen kurar ihop sig för att undgå den värsta kylan.
Medlet av mars brukar de första flyttfåglarna upptäckas och nu förväntar jag mig att få gläds över flyttfåglarna småningom, men hur skall de klara dessa snömängder som vi har fortfarande och kylan!?

Men, Koltrasten har jag faktiskt sett och en stor flock Gråsiskor som landade i björken en tidig morgon. Fröna var deras frukost tydligen, vilket skådespel! Det dröjde inte länge innan den var rensad från frön och de små fröna gjorde säkert gott för småfåglarna.



En Grönfink på fröladan verkar ändå rätt nöjd med tillvaron.



Nej, nu går jag på spaning efter våren! Kan den möjligtvis vara på väg? Dripp, dropp...







Om våren är på väg, isåfall går det väldigt långsamt!! Nu hoppas jag på många soliga dagar och få spendera en del av mina semesterdagar ute i naturen och få lyssna till fågelkvitter och locktoner.

Må gott!

5 kommentarer:

mimmi sa...

Det är så härliga bilder du visar upp här .. jag får ju känning av våren när jag tittar på dom .. så den måste ju nästan vara på gång då :D
Sen går det fort ...Jag kollade på bilder jag hade tagit för precis ett år sedan och då hade vi också snö ..men sen ..den 4 april .. då var allt borta och vi var ute och fotade vårens första fjäril .. så det finns hopp om en snar vår i alla fall ... hoppas jag :)
kram

Marina sa...

Vilka fina bilder! Jag mår så bra av att se den vackra naturen som konsverk. Den sist bilden var bara sååååvacker! :D
Du är verkligen duktig fotograf.
Ha en bra dag.

Anonym sa...

Hoppas du får en trevlig vintersemester med spännande naturupplevelser !!

mvh/Hannu

Huset vid ån sa...

Otroligt vackra bilder, hur bär du dig åt! Jag njuter....Trevlig helg! Kram Therese

Babsan sa...

Jösses! Vilka bilder du tar. Kikade bakåt...

Undrar lite vad du använder för kamera... vilka närbilder!