tisdag 6 april 2010

En "bukett" flyttfåglar

Naturen levde verkligen upp i påskhelgen, en mängd flyttfåglar kunde spanas in och de vackraste fågeltoner ljöd över bygden när jag steg ut på trappan i tidig morgon, för att åka iväg och göra min dag på jobbet. Nu är det den bästa tiden på året, man får lyssna, njuta och uppleva så mycket vackert i naturen på alla sätt. Den vemodiga hösten och dessutom mörka årstid är förbi och ljuset, värmen och ljumma vårvindar mjukar upp alla sinnen på både människor och djur.

Några av mina iakttagelser i helgen. Den första Koltrasten kom redan för ett par veckor sedan, men syns allt oftare vid matborden. En flock Bofinkar kommer varje morgon för att äta, Tranan har jag hört av, Svanarna har kommit, Tofsvipan, Staren har jag sett, Rödhaken och slutligen en ny bekantskap för min del nämligen Snösparven.

Ett plock bland mina flyttfågel bilder från helgen.


Snösparven, så liten och skyddsfärgad i snön.

Ett svanpar tar uppmärksamheten med ro.


Tofsvipan + Kråkan är på farlig väg.

Rödhaken låter sig väl smaka av smulor.

Svartglänsande Koltrast som sjunger otroligt vackert!

Ha det gott!

9 kommentarer:

Sköna o Gröna Ting sa...

Hoppas solen lyser på dig idag.., våren är på G!!!!!
Själv så asar jag fram ALLA vinterkläder inför vår skidsemester, vi beger oss 110 mil uppåt i landet och balanserar på skidor i en vecka så våren får dröja ett tag till för min del:)))

Hoppas din vecka blir FANTASTISK!!!!
Kram
Marianne

mimmi sa...

det var jätte fina bilder här i dag :) och visst känns det som våren har kommit långt nu ..men det får inte gå för fort nu .. för jag vill hinna och få njuta av våren nu :)
kram

Ninne sa...

Så skönt att även du nu skönjer vårens ankomst. Vår natur är vidunderlig ock tack för att du förmedlar den så gott till oss andra
Varm kram Ninne

Halina sa...

Jag älskar fåglar och kommer att titta ofta till Dig...
Sköna bilder och härlig berättelse.
Mvh Halina

NatureFootstep sa...

å, har du hittat en rödhake. Dom är så fina :)

Anneli sa...

Håller med dig. Det är en härlig tid vi har framför oss. Men den går alldeless för fort. Man skulle behöva semester för att hinna njuta i fulla drag.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Som genom ett trollslag vaknade hela naturen den här helgen hos oss också! Det är så vemodigt när de flyttar men lika roligt är det när de kommer tillbaka! Heeeelt fantastiska bilder!
Kram/ Anna

Tarina sa...

Ihastuttavia kuvia varsinkin tuo varis ja töyhtöhyyppä.
Punarinta on niin ihana pikkarainen satujenlintu.

kirsti sa...

Härligt!! Både våren och dina blogginlägg!! Vad kul att se göktyteungarna i ditt förra inlägg! Jag fortsätter mina drömmar om att någon gång få se den fågeln "alive".. :)
Må gott, och god vårfortsättning!
/Kirsti