fredag 16 april 2010

Fåglar i mängd!

Ett otroligt vackert väder de senaste dagarna och fågellivet har varit sevärt och tillika bjudit på underbara vårserenader, dessutom den lekfullaste tid för fåglarna. Det är lockrop och flax, kivas och lite trandans, ja, det är våren som får alla att leva upp igen. Nu är det värt att lyssna och njuta av vårens alla melodier och skådespel, alldeles gratis.

Jag har varit på resande fot i ett par dagar och haft tillfälle att betrakta enorma fågelsamlingar på ställen. Naturligtvis har jag stannat för att dokumentera och uppleva dessa spelivriga fåglar.

Borde ha varit utrustad med ett annat objektiv för att ge rättvisa i bilderna, tyvärr verkar en del något "rumphuggna" i den stora samlingen av fåglar.


Svanar och Grågåsen fanns det gott om som spelade och hade den stora våryran, Tofsvipan fanns här och gick omkring med sitt speciella läte.





även Sädgåsen,




Trandansen fick jag beskåda i tidig morgontimma.



I mina vatten fann jag to m Grågåsen en dag och



förstås Gräsänder.

Tänk hur mycket vackert naturen kan bjuda på, fåglar i mängd, vattenblänk och många vackra intryck. Nästa gång skall jag visa en annan upplevelse som jag fick erfara dessa dagar.
Trevlig helg!

8 kommentarer:

Mian sa...

Fint område! Härliga fågelbilder.
Vid Hornborgasjön ser vi inte så många sädgäss på våren, de brukar istället hålla till vid sjön Östen (nord/ost om Skövde).

NatureFootstep sa...

av någon konstig anledning så gillar jag unga sångsvanar. Tycker de är fina med sina gå chatteringar.
:) ja jag har ju inte sett lärkan eller hört den förrän nu :) den sjunger ju mot klar himmel så visst är det svårt att få syn på den, för att inte tala om att rikta in kameran.

Ninne sa...

Du o dina fågelbilder!! JAg blir salig varje gång jag tittar in till Dej. JAg tycker visst ditt objektiv räcker till- men du är ju proffsig förståss, så det räcker. Hoppas du inte upplevde ngt "farligt" hos Dina barnbarn.
Ha nu en skön helg
KRam Ninne

billan sa...

Härliga fågelbilder, mycket liv i bilderna. Det märks att fåglarna har vårkänslor.
Spännande att se vad det är för upplevelse du bjuder på nästa gång.
Må så gott och ha en skön söndagskväll!

mimmi sa...

Härliga .. underbara bilder du visar oss här :)Så roligt att du också har fått mer vårtecken och fler fåglar :)
nu hoppas man bara på att blåsten skall avta lite :)
kram

NinaVästerplana sa...

Vilka vackra bilder! Blev så glad att jag valde o gå in på denna bloggen för en gångs skull.... lär jag göra igen!
Nässelfjärilen har jag sett en enda gång än i vår, sorgmanteln ser jag sällan här. Har väl inte rätt värdväxter.
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilka underbara bilder! Vi hör tranorna och svanarna sjunga när de rastar här påväg uppåt. När man hör dem så spritter det i kroppen för då vet man att nu är det vår!
Kram/ Anna

mimmi sa...

Hej igen :)
vill bara tala om att jag har bytt bloggadress .. jag tröttnade på all små strul som jag hade med den andra :)