onsdag 28 april 2010

Ljudlig vårserenad

Våren är fantastisk på alla sätt, det sjuder av liv i naturen, alla träd, på ängarna trippar flyttfåglarna och söker föda samtidigt som de leker och flyger kors och tvärs för att slutligen fly in i buskagen.

En av mina häpnadsväckande iakttagelser fick jag på en resa (i en stad), då en stor mängd fåglar förde ett högljutt liv uppe i de gamla alarna. Det var ett enormt skådespel med hundratals Gråsiskor som hängde som små dunbollar i alarna och rensade den på frön ur de små kottarna. Ja, tänk att det finns ett sånt fint fågelliv i en stad, men det var nära till havet och kanske det lilla grönområdet gjorde gott för fågellivet.



Här en liten bild på en gren, där det skymtar minst fem stycken Gråsiskor, så ni förstår omfattningen!



Trots att jag stod en liten bit ifrån, var de upptagna av sin frö-skatt.



Även våren medför underbara vyer i kvällssolen. Färger och silhuetter som fascinerar.


Otroligt vackert och jag var inte ensam som fotograferade den kvällen.




Hoppas ni har det gott mina vänner!

5 kommentarer:

mimmi sa...

så underbara bilder och jag ser att du fick bild på en Gråsiska :) de jag har fått har blivit kassa ..men dina bilder på den gråsiska var ju kanon bra bra :)
och vilka otroliga vackra bilder på solnedgången .. så fina :)
kram :)

NatureFootstep sa...

så många siskor har jag inte sett på en gång. 20 kanske. Då är grönsisksflockarna större. .)

Halina sa...

Härliga vårbilder med känsla...
Mvh Halina

Gela sa...

Vilka underbara bilder du delar med dig. Hoppas du får en fin helg/Gela

Stubbetufsa sa...

Her pleier vi også å ha flokker av gråsisiker! De har en kvitring med så høye toner at man blir helt overveldet når alle kvitrer i lag!
Flotte bilder!