onsdag 14 april 2010

Vårtecken

Kan man vara annat än nöjd när solen lyser och värmer så gott att snödrivan är snart ett minne blott, fåglarna sjunger sina vackra drillar träden och idag kom trasten och förde sitt speciella "skvatter-ljud", naturen vaknar till den vackraste årstid vi har, vår och sommar.

Tussilago är den blomma som ger mig sommar associationer och alltid lika trevligt att finna den första. Igår upptäckte jag en hel kulle med dessa solgula blommor.



Även de första fjärilarna fladdrade i min trädgård.



Nässelfjärilen.



Sorgmanteln.

Finns det något vackrare än dess bevingade skönheter som fladdrar fria och sorglösa omkring (trots namnet), utan krav och bekymmer om hur alla frågor skall lösas för dagen.

Ha det gott mina naturvänner!

3 kommentarer:

Ninne sa...

Oj Vilka fjärilar. Varför stannar de inte till hos mej?? Ser dem fladdraförbi- meen de bara vinkar, sen är de borta!!
Kram Ninne

NatureFootstep sa...

har du också hittat en sorgmantel, vad roligt. Min låg still och värmde sig i solen. Och visst är tussilago en favorit så här års. :)

Halina sa...

Vilken härlig bild på Sorgmanteln.
Njutbara vårtecken hos dig... :))
Mvh Halina