torsdag 20 maj 2010

Kampen om holkarna

Det är fantastiskt vackert i naturen när alla träd och buskar bjuder på en ljuvlig grönska och dessutom med värme som mest påminner om riktig högsommar. Men det är bara maj och fåglarna har väldigt bråttom att hitta "sin" bohåla eller inredningsmaterial till sitt enkla tjäll. Jag har bidragit med vad jag kunnat och hundens pälshår har haft strykande åtgång som jag hängde ut i en behållare. (Se i ett tidigare inlägg). Skojig underhållning vid morgonkaffet, att betrakta ivern över ullen som lösgörs.

Göktytan som har ockuperat en av holkarna de tidigare åren, har återvänt med blandade känslor. Bara tanken på alla "morgonkonserter" den brukar framföra är förfärlig, om man hade tänkte sig en lite senare väckning än ca klockan 4.00! Men, nu är den här och den har tydligen inte bestämt sig ännu om den tar den holken utanför sovrummet eller lite längre bort. Kampen hårdnar i alla fall bland hyresgästerna, se bara!



Den tionde maj kom Göktytan till vår trädgård, men hörde den ett par dagar innan.


Nu var den eviga kampen igång, här stör den den Svartvita flugsnapparen med att kolla dennes holk




som försöker hindra den på alla sätt!



Tiden går och flera holkar inspekteras.



Den verkar ha lite svårt att bestämma sig!


Blir det månne den här....precis utanför vårt sovrumsfönster isåfall!? Vi får se hur det går!

Världen är full av underbara små inslag och vi som inga vitsippor har får njuta av Haryran som jag tycker är så vacker med sina söta och ätliga blommor och blad.



Ha det gott mina vänner!

5 kommentarer:

mimmi sa...

Hej :D
Den fågel har jag aldrig sett förut men tack vara dina bilder har jag nu fått lite insyn och vetskap om den :D
Det var kanon fina bilder :D
ha det så gott nu och jag hoppas att den envisa förkylning du har snart är borta :)
kram

NatureFootstep sa...

jaghar inte heller sett göktytan. Verkar vara ovanlig i min trakt.

Jag har lyssnat på massor av hungriga ungar idag. Starar och koltrastar har kläckts redan. Så det är full fart på mattransporten. Och visst är det skönt med lite sommarkänsla, äntligen. :)

mimmi sa...

Vi har det väldigt blåsigt just nu .. och solen leker lite kurra gömma tror jag ;)
Först är den här ..sen är den bak om moln .. så håller den på ..men jag är glad så länge det inte regnar i alla fall :)
kram :)

mimmi sa...

Ja det var ganska roligt att få se så många :) synd bara att jag bara hade kit objektivet ..men det nya är på väg så jag får det nog senast på onsdag.. om jag har riktig tur kan jag kanske få det i morgon eftermiddag :)

Mian sa...

Hoppas hoppas att du får göktyta i någon av holkarna!
Högljudda antar jag (kanske inte när dom väl börjat med bobestyren?) men åh så trevlga fåglar.