måndag 24 maj 2010

Rödstjärt

Oj, vad tiden rinner iväg, men det finns så mycket som upptar mitt intresse just nu och lite ont om tid att uppdatera här. Naturen är full av små underverk och den måste hinna upplevas, frisk luft, vackra blommor och en otroligt vacker fågelsång om man tar sig ut på morgonkvisten. Med lite tur får jag syn på en vacker fågel kanhända.

En ny bekantskap, lilla Rödstjärten som ses i min trädgård i början på maj, vackert röd/orange och väldigt synlig pga av sina färgglada fjädrar och efter det första mötet har jag stött på den senare ett par gånger på andra ställen.





Rödstjärt honan?


Fiskmåsen har valt sin boplats på lite högre höjder och placerat sitt bo nära skorstenen på taket av ett hus. Väntar hon månne högvatten hela försommaren!?



På min senaste skogspromenad gjorde jag en upptäckt, fick syn på en mängd svampar, lite lustiga med skrynkliga hattar. Toppmurklan? Känner ngn igen svampen, smakat eller ätit den?

Ha en bra dag!

6 kommentarer:

Halina sa...

Fina bilder på Rödstjärten och härlig exempel på murklan.
Jag gillar att plocka svampar, men vet ingenting om den... Måste undersöka :))
Ha en fin dag
Halina

Ninne sa...

Du o Dina underbara fåglar!!
Jag avundas Dig verkligen- Tur att du både fotar o skriver så fint så man kan njuta här. Vi har en liten Blåmes i en holk o troligen är kläckning på G nu för det är lite mer "trafik" . Rödstjärten hade vi i den holken i fjor, o de fick ungar, men ingen av dem har kommit tillb. Hör honom en bit bort i en liten park. Kanske en av ungarna som finns där??
Vi gläds åt dina
Kram Ninne

mimmi sa...

Så otroliga vackra bilder som det är en stor fröjd att få titta på :) och så himla bra fotat av dig :)
Det är alltid roligt att komma in till dig och få njuta av dina bilder och text :)
kram :)

mimmi sa...

Hej igen :)
Här har man också fullt upp .. och man är nästan aldrig inne utan det är full fart och fläkt ute :) full storm nästan varje dag ..men där det finns lä är det gott :)

Mian sa...

Rödstjärt - så trevligt!
Toppmurklor är jättegoda (och ej giftiga). Vilken lycka!

NatureFootstep sa...

så vacker rödstjärten är. Jag har fortfarande bara en bild på en hona. Jag tror jag såg ett par idag, men de ville inte vara med på bild. :(