måndag 31 maj 2010

Världen är full av under

Det blir långt mellan mina inlägg, trots att världen är full av under som kan dokumenteras och omskrivas. Upplevelser bjuds vi på dagligen, bara för oss att fånga ögonblicken och beundra naturens förunderliga värld. Ibland händer det genom mitt köksfönster, på skogspromenaden, i trädgården eller på små äventyr som tar oss till nya platser och kanske ger nya iakttagelser.

En liten vän som kommer varje morgon till mitt fönster och sitter med sina runda ögon och nästan ber om mat.



Rödhaken trippar omkring och söker rester av vinterns frön.



Men så olyckligt det kan gå med lilla fågelboet! Det var något illa vald plats med tanke på det myckna regnet som föll i veckan som gick. Av en händelse blev takrännorna städade från gammalt skräp och plötsligt fann vi ett fågelbo i den, dock i rätt ända med tanke på lutningen, men tyvärr hade säkert bobyggarna fått överge det pga av översvämning. Lite lustigt att betrakta byggkonsten och dessutom är hundens päls väl inflätat i boets väggar. Ett ägg fanns i boet.





Naturligtvis måste jag omnämna Göktytan som underhåller oss med tidiga morgonkonserter!



Fisktärnan är snart färdig för äggläggning.



Gråtrut-honan ruvar på äggen....



...och hanen håller vakt i bästa midsommarskrud. Tror vi blev lika överrumplade båda över mötet.



Ha det gott!

8 kommentarer:

mimmi sa...

Men jisses .. så underbara bilder och så roligt att få titta på dom och läsa din text :) Det är alltid lika roligt att komma in här :D
kram :)

Ninne sa...

Tack för dina fina foton o de underbara berättelserna.
Vi kollar på vår lilla Blåmes- tror attt de ruvar fortfarande.
Det är tunnsått med fåglar hos oss i år? Fast Sädesärlan bor under grannens tak så henne kan vi också njuta av.
Kram Ninne

Lena/isis sa...

Underbara foton. Du är proffs :):)Du är otroligt duktig på att fota och berätta.Rödhaken är min favorit fågel . Sååå söt. Den första känner jag inte igen . Kram

Mian sa...

Dina bilder är suveräna!

Vad har du för utrustning? Jag är så oerhört sugen på att köpa systemkamera.

Tidsmästarinnan sa...

Hej, vad roligt att du kikade in hos mig så jag hittade din blogg! Vilka otroligt fina bilder, lilla rödhaken med sina pepparkornsögon och alla de andra :-)

Ha det så gott, jag kikar snart in igen till dig!
Kram
Susanne

Skimrande kristaller sa...

Helt otroligt vackra bilder!! Å underbar text till! En ögonfröjd! Ha en riktigt trevlig helg! Kram Lenita

Viola sa...

Hei! Jeg har aldri vært inne på bloggen din før nå. Riktig så mange flotte bilder av fugler og natur! Hit vil jeg komme tilbake.. Ha det godt så lenge! :)

Maleviks Rosenträdgård sa...

Fina fågelbilder :)
Håkan