måndag 7 juni 2010

Så vackert!

I en veckas tid har vi fått fint besök i vår trädgård. Den kommer varje dag, sitter och visslar sin speciella melodi i björkarna runtom, i häcken och på den allra vackraste grenen i äppelträdet. Flyttar omkring, kommer igen och är så vacker, smäcker, färggrann och ljudlig, nämligen Rosenfinken. Upptäckte samtidigt på min morgonpromenad att det fanns flera i bygden, men vi har aldrig tidigare uppmärksammat den kring våra knutar.



Naturen är så vacker och jag vill ta er med på vår båtutflykt som vi gjorde i helgen. Svag vind och lite kyligt men friskt på havet, himlen speglar sig i en härlig blå färg i vattnet och en massa solglitter som gör vår korta båttur förnöjsam . Nu ser man en mängd sjöfåglar som ligger på klippor och ruvar på äggen, en del är lite vaksamma över vår förbifart.
Storskarven och Fiskmåsen.


En ståtlig Knölsvan iakttar oss noggrant som verkar komma onödigt nära pga av sundet. Ett gyllene tillfälle att få betrakta den vackra fågeln med ståtlig fjäderdräkt!



Vi gör vårt strandhugg på ett av våra favoritmål med vackra klippor och tar en skogspromenad till våtmarkerna en bit bort. Det doftar så gott av alla kärrväxterna. Konstaterar att hjortron blomningen är riklig och enormt vacker, hoppas att frosten håller sig på avstånd.


Tranbärsblomman är väldigt liten och oansenlig.


Min favoritväxt, Skvattram som sprider en speciell doft när man vidrör den. Blommorna är cremvita och det får lov att bli en bukett.



I utkanten står Tuvullen så vacker med sin ulliga tofsar och vippar lätt av vinden.


Myggen gör sig verkligen ansträngningen, att inte göra allt till en välbehaglig tripp i skog och mark. Men det finns värre plågor! De förskräckliga bladlössen droppar av björkens blad på kläder när man nuddar i grenarna, usch och fyyy! Får se hur länge vi ha dessa hängande på alla björklöv?

Åter på klippan och kvällssolen lyser med bleka strålar över havet och vinden håller långsamt på att avta och stillar vågorna, en tunn molnslöja är på väg att dra över himlen till natten. Det är friskt, vackert och det kluckar av vattnet så rofyllt mot strandkanten. Ett fint veckoslut med fint besök i trädgården!

Önskar mina läsare en fin vecka!

9 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

ja, tänk vilka olika fåglar man kan få besök av ... vi har bl.a en fladdermus som besöker oss varje sommar!
:)

NatureFootstep sa...

rosenfinken var verkligen fin. Och Tuvullen... så vacker.

Märta sa...

Vackra bilder!
Önskar dig oxå en fin vecka!
Kram!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Åh, du ger mig hemlängtan så det gör ont i bröstet... Doften av skvattram är sommar för mig! Alla växter du visar är jag uppvuxen med för vi tillbringade nämligen min barndoms somrar i Tornedalen. Som jag längtar efter dofterna! Tänk att återigen få ströva runt på en myr och plocka hjortron eller varför inte bara ta en promenad i de glesa tallskogarna och plocka lingon i mängder...

Kram/ Anna

Viola sa...

Oj så mange fine bilder! Igjen! :) Det ser ut som den skjønne Rosenfinken ser på deg og vet den blir fotografert ;) Artig bilde av storskarven og fiskemåken. Min favoritt av alle blomstene her er myrulla, nydelig, og bildet er spesielt og vakkert (siste bildet).
Bjørklus, oj, det har jeg ikke sett. Men jeg har skrekk for flåtten!!
Ha en fin uke! :) Jeg legger meg til som følger, om du ikke har noe imot det :)

Ölandsvindar sa...

Rosenfinken är så vacker och trevlig med sin glada vissling. Första gången jag såg en satt den i ett blommande körsbärsträd. Som en japansk målning!
Kerstin

mimmi sa...

Så otroliga vackra bilder du har lagt upp igen ..men Rosenfinken .. jisses den var ju otrolig vacker .. jag har aldrig sett en sån .. så jag njuter extra nu när jag tittar på dina bilder på den :)
Svan bilden ..mmmmmmmmmm underbar den också .. ja alla dina bilder är så vackra .men man får ju alltid några som blir ens favorit :D
kram

Black Iris sa...

Ojojoj, vad mycket fina naturbilder du bjuder på. Rosenfink är något vi inte sett här på vårt torp men vi är ivriga "amatörfågelskådare" för det finns mycket att titta på.
I år har vi inte sett den men förra året hittade vi tre bon som gärdsmygen byggt av mossa och vi fick fina bilder på den lilla fågeln.
Ha en bra helg
Maidi

Maggan sa...

... jag med flera bloggar...
http://vindsromantik.blogspot.com/

Hej
Så fina bilder, så ser det även ut där jag bor. Blommorna och fåglarna.
Nu måste jag komma ihåg att plocka ängsullen, den är så fin torkad.

Kramar
/Maggan