måndag 21 juni 2010

Tittut...

..här är jag! Ja, det blev ett långt uppehåll här igen, tyvärr har jag inte riktigt hunnit med, eftersom trädgården kräver väldigt mycket tid på försommaren, men äntligen har jag idag fått ner de sista krukorna och kan ägna mig åt lite annat än "jordförbättring", betrakta och njuta av naturen som är så vacker och vilken fågelsång som råder i alla träden, buskagen samt vid vattendragen.

Måste berätta för er om en natt när risken för frost låg överhängande och jag var aningen orolig över mina blommor. I midnattstimma var jag ute och täckte de allra känsligaste och ni kan inte tro vilket underbart fågelkvitter det hördes den natten. Åtminstone Koltrasten kunde jag känna igen, men det var långt fler, vilken härlig tid vi har, trots oro för frosten!

Tittut...sade Blåmesungarna idag och jag hade tur som fick följa deras första flygfärd. Plötsligt blev det ett väldigt liv i björken, mamma och pappa Blåmes lockar på storebror för att ta den första flygturen och se om vingarna bär. Men det är inte lätt när man ännu är liten och upptäcker en helt ny värld.

Ur ett fågelperspektiv.

Hej, jag heter Max och nu får det bli ett slut på trångboddheten. Vi har varit flera syskon som delat på utrymmet och mammas och pappas omsorg med mat, men nu tänker jag klara mig själv. Men hur i all sin dar, världen är grön, stor och vidunderlig, det finns träd, hus och vem är den den där som tittar på mig?



Nej, det här är ruskigt farligt och ger mig "ståpäls"! Mamma jag är rädd! Men, efter en stunds tvekan flaxade lilla Max iväg och lycklig över sin nya förmåga.



Efter mycket lockande var det lilla Skruttans tur. Nej, jag tycker världen är alldeles för stor, jag vill inte, det är varmt och tryggt här inne, ge mig matbiten snälla mamma!



Nej, men snälla, vart försvann du lilla mamma? Matbiten då?



Här är jag, kom nu, vi flyger tillsammans, bara till tallgrenen intill...vips, så hade Skruttan flugit sina första metrar in i tallen.

Otroligt sött att betrakta den lilla Blåmes familjen!


Nu tänker jag unna mig lite vila och avkoppling en tid och kanske blir det en liten paus här. Vi får se!


Hur det än blir, hoppas jag att ni mina vänner delar livets goda och har det gott.


Önskar er en riktigt skön och

Trevlig Midsommar!

12 kommentarer:

Lena/isis sa...

Vilken fullträff att få följa blåmesungarna. Så söta. Kram

mimmi sa...

Men snälla du .. vilka bilder .. vilka ögonblick du har fått på bild ... u är jag riktig avundsjuk .det kan jag lova :D
Så fint och så vackert och så roligt att få det stora nöje att titta på dina vackra bilder som visar så mycket av det vackra :)
ha en riktig mysig kväll :)
kram

Ninne sa...

Tack för den underbara "sviten" av Blåmesen. Lite av vad vi upplevde här, Men ingen kan som du förmedla i både bild o ord hur underbart det är. Jag kan väl få knycka ngr bilder av DIN Blåmes o spara i mitt album?? Jag skriver att det är dina- jag får nog "plocka ut" hela ditt inlägg. Jag bara njuter av det.
Tack för komment hos mej o nu ska vi verkligen ha det gott.
Kram igen Ninne

NatureFootstep sa...

vilka mysiga blåmesbidler du fått. Blir ju riktigt avundsjuk.

Systrarna Hjertén sa...

Men vilka bilder!! Fantastiskt!!

Hittade precis hit, men ska genast läsa vidare!!

Mvh
Frida

mimmi sa...

Ja inte är det lätt att hinna med allt nu :) hoppas du får en jätte trevlig midsommar och att ni får vackert väder också så ni kan få njuta av det också :)
kram

Hannu sa...

Trevlig midsommar önskar jag dig och din familj.
/Hannu

Trollmor sa...

Vilket underbart ögonblick du lyckats fånga med de söta dunbollarna :-)
Hälsningar från Pepparkaksvägen

Ölandsvindar sa...

Jättefina bilder på blåmesfamiljen! De blåa blommor du såg på min blogg är blåeld. Just nu finns de i mängder här.
Kerstin

mimmi sa...

Hej igen :) hoppas ni hade en jätte trevlig midsommar och att ni hade fint väder som vi hade :)
idag hade vi riktig sommar väder .. så man har varit ute hela dagen och bara njutit :)
kram :)

Maleviks Rosenträdgård sa...

Söt fågel :)
Håkan

Viola sa...

Herlig innlegg! Med både bilder og tekst! Ja tenk og være så liten og så NY! Alt som skal læres opp, alt som er nytt, det er ganske fantastisk! Liker innlegget ditt under her også! :)