onsdag 29 september 2010

Naturens skafferi

Hösten är oerhört vacker med alla guldfärgade blad som numera hänger väldigt löst efter två frostnätter och vajar snart för sista gången. Så tyst det blir i naturen efter att alla flyttfåglarna begett sig iväg på den långa flytten, ingen morgonsång att vakna till numera, ingen Rosenfink som visslar mera i äppelträdet, kvar är mesarna som ivrigt knackar på i fröladan och önskar lite bekvämare tidevarv med frö-betjäningen och utfodringen.

Rönnens vackra bärklasar hör även till höstens inslag och nu verkar det finnas väldigt sparsamt av den mattillgången för fåglarna hos mig i år av den produkten. Jag som hoppades på att Sidensvansarna får sin beskärda del, men så blir det troligen inte, ty trastarna och Nötskrikan kalasar på det som finns att tillgå här omkring.



Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.



Det varade endast ett par dagar så var den här rönnen rensad på bär, men vilket liv och ett nöje tillika att betrakta aktiviteten och jakten på föda. Tänk hur naturen är ordnad, med eget skafferi för de bevingade vännerna.

Ännu en bild på Storskrakar som överrumplades av min närhet och jag gillar bilden för den rörelse som flykten åstadkommer, flax och vattenstänk. Samma fenomen varje höst, de samlas och simmar i stora flockar och för ett högljutt snattrande.


Hoppas ni mina vänner får njuta av en vacker höst!

Ha det gott!

5 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Et scoop å ta bilde av en nøtteskrike som mister et rognebær!
Du er dyktig!
Ha det fint!

mimmi sa...

Det var ju så fina bilder och så mysigt att titta på dom .. man är med på din promenad här när du berättar om din tur .. man går ju bredvid dig på turen :)
Så du har också fått bild på en nötskrika .. :)
Jag fick några idag .. som jag skall gå igenom sen och se om det blir några kvar efter rensningen :)
ha en fin kväll
kram :)

billan sa...

Dina bilder är superba!!! Det är mycket som händer i Storskrakebilden.....
Här finns inga rönnbär alls, hur är det då man säger skall det bli mycket snö eller kallt? Jag har hört både och.
Njut du med av den vackra hösten och må så gott!

mimmi sa...

Hoppas att allt är bra och att du har något fint väder kvar hos dig .. här är det inte lika fint idag ..men man hoppas på fler fina dager i alla fall:)
om du gillar bilder på ödler .. då skall du gå in på min dotters blogg och kolla .. jag tycker hon har fått en otrolig fin bild på en :)
jag har en länk till hennes blogg på mitt inlägg från idag ... jag vet att du också gillar sådana bilder så det är därför jag skriver detta om länken ;)

Viola sa...

Der ser du den tar bæret i "holdt på å si munnen" - nebbet! Stilig! Småfuglene er sultne nå. De vet det går mot en kald tid.... Så vakre bilder! :) God helg til deg! :)