tisdag 21 september 2010

Ögonblick

Hej alla naturvänner! Är det med er som med mig, svårt att hinna fånga ögonblicken!? Stundom fladdrar de snabbt förbi, ibland står eller sitter de lugnt och stilla utan att låta sig störas eller alls veta av denna världen. Ögonblick som är vackra, sällsynta och kommer aldrig igen, eller ett möte som ger det lilla extra för just den dagen. T ex ett vackert höstlöv som dinglar så ensamt kvar på kvisten i sprakande höstfärger, en svamp som tränger ur jorden på stadig fot osv, ja, naturen är vacker!

Så har mina lediga dagar varit, fyllda av ögonblick med höstens flyttfåglar, en skön höstsol, båttur på en spegelblankt hav en sen eftermiddag och hösten blänkte så vackert av vasskantens gulnande strå. Är inte det ögonblick som ger livslust och guldstunder?

Dessutom bjöd veckoslutet på en tur till fågeltornet och kan man tänka sig, ett nytt ögonblick - Pilgrimsfalken som seglade av och an efter ett lämpligt byte. Nu var det några till på plats som kunde berätta, att dagen varit rik på ögonblick av upplevelser i fågelvärlden, tyvärr var jag aningen för sent ute den dagen och fick ingen bra visningsbild av falken, ty den försvann precis just i horisonten då! Lite synd!

Från fågeltornet en bild på en mängd fåglar som bildar en lång kedja och antagligen fiskar av för födans skull. Lite märkligt syn med det långa bandet av fåglar. Tyvärr, är de på långt avstånd.


Familjen Storskrake var inter särskilt rädd vår båt, simmade lugnt och fortsatte sitt kvällsbad.



Skogen är full av små vackra stilleben och de jordnära färgerna tilltalar mig.


Nu hoppas vi på många vackra höstdagar innan frosten!


Ha det gott mina vänner!

10 kommentarer:

mimmi sa...

Ja vi hoppas på flera dager med sol i lite värme innan den riktiga kalla hösten kommer :)
Så vackra bilder ..som vanligt är det ett stort nöje att komma in och hälsa på dig här och få läsa vad du skriver till dessa fina bilder :)
kram :)

Skimrande kristaller sa...

Vilka härliga naturbilder! Ja det är helt fantastiskt fint i naturen. Ha det gott. Kram Lenita

K.E. sa...

Det är mycket man skall lära sig nu.fört har man lärt sig att få in bilderna på datorn..sen har man lärt sig att beskära dom .Nu skall man tydligen lära sig en blogg också :)

Ninne sa...

Tack för ännu en fin natur-tur!!
Kram Ninne

mimmi sa...

Godnatt :) hoppas du får fina och mysiga drömmar :)

Viola sa...

Nydelige fuglebilder og soppbilde! Kjenner lukten av både salt sjø og den herlige skogsduften fra bakken, ja til og med den gode soppduften..!
Klem :)

mimmi sa...

På söndag skall vi antagligen till fågeltornet här på Hammarö ..det är fågeltornets dag där så det kommer nog en massa folk dit .. vi får hoppas på fint väder så man kan komma dit :)

Hanna sa...

Ha en bra helg.
Kram
Hanna

mimmi sa...

Idag är det sol ... iskalla vindar ..men det är ju sol .. så jag klär nog på mig ordentligt och går ut en sväng och ser om jag kan få se en helt klarblå himmel ;)
kramizz :)

mimmi sa...

Jag kan tala om att även min make inte har kommit underfund med att en stubbe kan vara vacker :) jag såg en grävling .. han såg en stubbe :) .. men man får ju hoppas att han också kan se något annat nån gång :) Hoppas du har fått fler vackra bilder på din promenad som man snart får se här hos dig :)
kram :)