onsdag 13 oktober 2010

Artbestämning

Hej mina vänner! Det blev ett långt uppehåll, men livet bjuder på lite annat också emellanåt och det finns varken tid eller ork för att skriva eller fota. Men nu är jag här igen!
Den riktiga höststormen har svept över både land och hav de senaste dagarna, det börjat bli glest mellan löven i träden, endast kala vita björkstammar eller barken på barrträden som pryder skogen, men den är påtagligt vacker den med, när höstsolen behagar lysa med sitt varma sken. Det är bara att inse, vintern är på kommande!


Nu hände det sig så att jag var på resande fot här en dag och det gav mig några tankar efter mitt lilla fynd. (Läses med glimten i ögat!) Dagen bjöd på ett riktigt ruskväder och regnet var överhängande, ändå begav jag mig ut på stan med en sovande liten gosse i vagnen. Jo, stranden är nära till och jag går min vanliga lunk och undrar varför vissa han-fåglar har så vacker fjäderdräkt och honan får ofta sälla sig till den gråa massan. Borde inte hon-fåglarna få minst lika vackra fjädrar för fåfängans skull åtminstone och varför skall det vara så krångligt med att särskilja vissa arter, då en lite fläck eller färgen på näbben kan vara avgörande eller benen osv som kan ge artbestämningen ett klart svar.

Men, kan ngn säga mig om denna sångsvan-unge är en hon- eller han-fågel? Ja, visst är det knepigt!

Den här lilla gråtoniga oblyga varelsen då, är det hon eller han? Javisst är det krångligt, men så har det väl mindre betydelse egentligen!


Det flyger små flockar av och an med ivrigt kvittrande läte, stannar i björktoppen och nej, det är bara grått, ingen chans till att bestämma vilken fågel som är på drift. Jag som trodde mig få världens fynd i linsen.

Ungfåglarna skall man däremot inte tala om för de är verkligen ett hopplöst kapitel och de visar sig att de är både toviga och strimmiga i fjäderdräkten och kanske ngt lurviga.

Nu regnar det friskt och jag blir genomblöt och får ge mig, dagens artbestämning blev obesvarad.
Kan du ge mig svaret på den (tror jag) största fågelarten jag någonsin sett? Den var inte särskilt rädd och jag undrar hur den tar sig ut på havet?


Nåväl, ett skojigt alternativ till båt var det! Orkade ni läsa mitt svammel ända hit så gjorde ni det bra!

Trevlig kväll!

3 kommentarer:

mimmi sa...

Självklart orkar man läsa ALLT vad du skriver .. du skriver så bra till dina bilder att man måste ju läsa för man vill inte missa ett ord :) så himla fina bilder och tusen tack för att vi fick följa med på din promenad ... att art bestämma fåglar .. det är så himla svårt .. ha jag märkt nu när jag har börjat med det ..de är så lika många arter och många har jag aldrig sett ..men nu har man köpt 3 olika fågel böcker .. så dom får man bläddra i .. ganska ofta :D

Viola sa...

Jeg leste alt jeg! :) Noen gode filosofikse tanker du har gjort deg på den strandturen.. Javisst er det vanskelig, så små detaljer som skal skille hannen fra hunnen, og de forskjellige arter..
Mange flotte bilder her!!
Jeg er neimen ikke sikker på hvilken fugleart, den største, du har sett.. Struts??
Ha en flott dag! Klem herfra! :)

Ölandsvindar sa...

Hösten är värst (när det gäller fåglarnas utseende alltså) Ungfåglar, ruggande, övergång till vinterdräkt, nötta gamla fjädrar osv.Men snart kommer det en vår och då är det lättare.
Kram
Kerstin