söndag 3 oktober 2010

Nära ögat

Åter har ett veckoslut passerat som bjudit på ett rätt hyfsat väder, då alla soltimmar kan anses dyrbara denna tid på året. Det till trots har det inte gett mig längre natur sessioner pga annat som upptagit min tid i helgen. Men en händelse inträffade här i veckoslutet som var verkligen nära ögat och kunde ha slutat illa på flera sätt.

En stor järp kom flygande och hade helt fel navigering och kolliderade med vårt fönster, det blev en ordentlig smäll och lyckligtvis klarade sig fönsterrutan från att söndras och fågeln med livet i behåll. Nu har det hänt tidigare att vi fått fågelgäster fönstervägen och då var det en orre som förirrade sig i flygfärden. Den gången blev det ett nytt fönster!

Här på bild för återhämtning, men efter en stund var den flygredo! Stackarn, men trevligt att studera fjäderdräkten på nära håll.



Ytterligare en bild "nära ögat" som jag fångat idag. Hur många av er vet vad hon heter? Det var i alla fall första gången jag sett den! Nämnas bör, att den springer inte vild i skogen.


Uppdatering 7.10. Svaret på "bildgåtan" är: Alpacka. Djuret hålls för den fina ullen och vill du läsa mer om den så klicka här.
Ha det gott!

13 kommentarer:

Monica sa...

härligabilder , tänk att få se en sådan fågel så nära,hm är det en Lama eller ? Tam?
Ha en go vexcka kram !

mimmi sa...

Så underbart att den återhämtade sig och att du då med god samvete kunde sitta och njuta av denna vackra bild sen :)
Jag använder båda mina blogger just nu .. blogspot krånglar så in i norden .. jag har precis lagt upp ett inlägg på den och det tog mig över en timme att få in alla bilder där. så jag började att använda min egna domän igen .. ifall :)
kram :)

Tiger sa...

Skönt att fågeln klarade sig med livet i behåll! Det händer att fåglar flyger in i våra köksfönster. Vi har bl.a. en uppstoppad sparvhökshona som dog när hon flög in i fönstret för minst 25 år sedan (men fönstret höll).

Är det ett lamadjur?

Hösthälsningar
Elisabet

Tiger sa...

Glömde säga att det var roligt att du tittade in på min blogg!

Hösthälsningar
Elisabet

Halina sa...

Stakars fågel... så vackert du fångade honom :))
Ha en fin dag
Mvh Halina

mimmi sa...

hej :) det är inte ett forum :) det är ett program Windows live writer . där är det bara att lägga in text bilder och ja vad man nu vill på sin blogg . istället för att använda blogspott flik nytt inlägg å gör jag det i live writer i stället ..det är tydligen flera som använder detta program när de bloggar :)

Viola sa...

Stakkars fuglen! :/ Men så bra at den berget, både den og ruten! Og du fikk et nydelig bilde av den!

Jeg gjetter det er en lama..? :)

mimmi sa...

Idag har vi minsann haft sol ;) och jag har passat på att gå ut på en promenad . en av dom jag brukade ta innan min make också blev fotogalen ..efter det har vi ju åkt bil till olika ställen ..men idag när han var borta passade jag på att ta MIN promenad :)
hoppas du har haft en fin dag också :)
kram :)

Ölandsvindar sa...

Skönt att den stackars järpen klarade närkontakten. Här på Öland sågs en järpe för två år sedan, så det vimlar inte av dem precis. Är det en alpacka på din bild? Jättesöt!
Kram
Kerstin

sasfoto sa...

Vilken tur att såväl fönster som fågel klarade sig! Och så fick du ju ett fint tillfälle att fota gästen på nära håll.
Gissar att det är en alpacka som du har på bilden.
Ha en bra fortsättning på veckan!/SA

mimmi sa...

Jag måste bara tala om att idag har vi haft sommar :) underbart väder ..på eftermiddagen vill säga .. folk gick i kortärmat igen och några hade till och med kjol på sig :)

mimmi sa...

Jag ser fram emot att få se de bilder du tog på din tur för ett par dager sedan :)
här har det varit riktigt dåligt väder .. eller tja .. det har ju inte regnat och inte blåst .. så .. så dåligt var det förstås inte :)

NatureFootstep sa...

oj då. Stackarn! Men tur att det gick bra. För både fågel o fönster.
Men visst är den vacker. Så synd att jag aldrig sett någon.