torsdag 21 oktober 2010

Pilfinkar

Vacker höstdag, solen skiner och himlen är blå, men tyvärr flåsar en bitande och iskall nordanvind mig rakt i ansiktet eller på ryggen som gör mig påmind om att vintern lurar om hörnet. Efter nattens frost ligger frusna vattendroppar länge på bladen och på ställen orkar de aldrig riktigt värmas upp idag.
Tar min vanliga tur med vovven i det friska vädret och färgerna är fantastiska, gillar det bruna och halvvissna gräset som ger en så fin effekt bland träden på våtmarken jag passerade idag, med hopp om någon liten fågel.

Men, det var endast den ståtliga granen som speglades i vattnet och lugnet bestod, inget kvitter, det var alldeles tyst!


Men i min trädgård finns det liv och rörelse, fågelmatningen är ett trevligt höst- och vinternöje och naturligtvis önskar jag att ngn liten sällsynt fågel kunde besöka mig och vår vinterbjudning och på den tid då jag är hemma vill säga. Men, till det skall man väl ha lite tur!

Nu har jag haft glädjande nog, ett gäng Pilfinkar ivrigt sjungande vid mina matningar, mycket fler än vanligt och det är ju roligt.



En annan sak som jag undrar över. Har i tre dgr sett Bofinken nedanför fågelmatningen och blir lite fundersam, är den sen i flyttningen eller kan den tänkas stanna kvar? De övriga har väl antagligen flyttat redan!? Vet ngn om övervintrande Bofinkar, är det möjligt?

Den vinterglada Talgoxen lever gott av mina solroskakor i alla fall.


Må gott och njuta höstens soliga timmar!

11 kommentarer:

Ninne sa...

Här nere hos oss är det alltid bofinkar kvar över vintern. så även sista vintern, fast den var så snöig,kall o lång.
JAg tror nog han klarar sig hos dej också, DÄR är ju gott om mat!!
KRam Ninne

Kicki sa...

Älskar dom 2 översta bilderna.Dom är sagolikt vackra och så är även hösten!!!

mimmi sa...

Vi var också ute i skogen idag och hörde inga fåglar ..men precis som du så har vi fullt med sånt ljud och bild hemma på tomten :) ja vissa Bofinkar blir tydligen kvar .. vi hade många här under förre vintern .
Vilka härliga natur bilder du hittade på din tur idag :) det är så underbart att komma ut och gå i naturen ,,man känner sig så bra sen när man kommer hem igen :)

sasfoto sa...

Kanonfina bilder som du har i din blogg!
Visst känns det tydligt att vintern lurar bakom hörnet.
Ha en bra och trevlig helg!/SA

NatureFootstep sa...

enl klokboken min så är de här mars till okt. Sen flyttar de till Danmark o Frankrike. Det är ju inte så långt så några stannar säkert. :)

Stubbetufsa sa...

Fin tur med vakre farger!
Artige fugleobservasjoner. Er der en endring på gang? Man kan lure.
Jeg våknet,og nå sitter jeg her, med en kopp te laget av peppermynte og sitronmelisse, sjøldyrket.
Kattepusen måtte opp på fanget en tur, han er rar, av og til så vil han på fanget for å kose...

mimmi sa...

Ja vist var de gulliga där de satt ;)

Ölandsvindar sa...

Bofinkar kan övervintra och håller då ofta ihop med grönfinkar och bergfinkar. Vilket sött litet pilfinkspar!En jättefin bild.
Kram
Kerstin

mimmi sa...

Då hoppas jag verkligen att du hittar något gott att få i linsen i morgon när du är ute på din promenad med hunden ..hm .. går det att fota när man är ute med hunden? det blir nog lite svårt här i alla fall för här måste man ha den i koppel :)

Hanna sa...

Ville bara titta in och önska en fortsatt bra vecka.
Kram
Hanna

mimmi sa...

Hej igen :) jag har mått gott några dager här som du har sett i bloggen ..men nu har det blivit regn och regn och man sitter inne .. då har man börjat att leka lite med bilder i olika bild program :)
hoppas att allt är bra med dig :)
kram :)