söndag 17 oktober 2010

Rött är sött

Hösten är en fin tid med alla vackra färger i naturen, nu är den intensivaste färgskalan ett minne blott, efter flera höststormar och den senaste nattens första riktiga frost. Jag tar en morgonpromenad med hunden, njuter av den friska höga luften, allt är frostigt vitt, men inte särskilt kyligt. Solen skymtar mellan trädstammarna och verkar tröttare och tyngre än vanligt.

I trädgården är det ett väldigt flaxande av och an, fågel frukosten har just precis påbörjats och en speciell fågel (för mig) har också anlänt, den för ett högljutt och glatt kvitter. Stann-fåglarna är inte särskilt tysta av sig egentligen som jag trott innan, men det gläder mig med lite "tack för maten" sång!! Vem det är, får ni veta nästa gång!

Jag traskar vidare och till min förvåning möts jag av familjen svan på sju fåglar som verkar ha fått väldigt trångt under nattens timmar, eftersom fjärden lagt sin första tunna isskorpa. Familjen blir ngt bekymrad över min plötsliga närvaro och gör ansträngningar för att komma vidare upp på isen, skyndar mig därifrån för att inte göra någon skada och låta naturen sköta det hela.

Innan jag är hemma igen har frosten förvandlats till våta droppar och det känns fuktigt och den gråaste hösten har gjort sitt inträde hos oss!

Under höstens gång har jag fångat en hel del färgglada bilder, röda och vackra, men några riktigt farliga. Nu börjar det mesta vara ett fall för frostens framfart och ruskats om av höstvindarna och kvar hänger några enstaka blad.






Det röda kan också t o m återvända som Domherrarnas röda mage, dessutom med ett rött bär i munnen. Jag är glad över dessa vackra fåglar och hoppas de stannar vintern ut vid mina fågelbord, när bären är slut!


Nu sjunger det röda - söta på sista versen, men visst har vi en vacker värld!?



Må gott !

8 kommentarer:

mimmi sa...

Så himla vackra bilder från din höstpromenad :) och jag ser att du också hittade Domherren :)Jag undra .. varför är det mest hanar man ser ..honorna ser man inte alls lika mycket ..de verkar vara lite med skygga en hanen :)
ha en fin söndags kväll nu
kram :)

Vita rosor och förgätmigej sa...

Suck vilka vackra bilder du tar... Blir så förstummad hur man kan få fram det där lilla extra i varenda bild... Huuuur gör du människa? ;0) Nå väl, jag tänkte fråga om jag skulle kunna få tipsa om din blogg nästa sön. Tänkte ha ett naturtema och det skulle vara så kul att få berätta för andra om dina fina inlägg! Behöver låna en bild också om det är ok?

Kram/ Anna

mimmi sa...

Nej han fick ingen sidensvans i linsen :) men han blev riktig avundsjuk när han såg att jag hade hittat ekorrar .. han tittade efter dom också :) men såg inga ..sen gick jag ut 30 minuter senare och hittade 4 st ;)

sasfoto sa...

Mycket snygga bilder från din höstpromenad. Hösten bjuder en fantastisk färgprakt.

Viola sa...

Du har aldeles så kjempenydelige bilder her på bloggen din! Jeg bare sitter og nyyyter!! :) Ingen av oss savner vel frosten i noen særlig grad, men se- se så flott den ble på det bladet! Fargerike bilder! Me like! :)

NatureFootstep sa...

lol, mycket vackert rött har du här. T.o.m en domherre. Det har jag inte haft här än. men det är ju lite tidigt för det.

Skönt att du gömmer ditt fågelbord lite. Även om man gillar rovfåglar så behöver de ju inte hämta middagen vid ens fågelbord.

Ninne sa...

Som alltid SÅÅÅ njutbart. Tack för allt det fina som du förmedlar till oss som inte kan uttrycka så mycket vackert i både ord o bild
En stor tack e KRAM
Ninne

Maria sa...

Ja, Bea, det är mycket vackert därute just nu! :) Det är alltid lika trevligt att få följa dig och vovven på promenad...Tack!
Kram/Maria