söndag 14 november 2010

Är vintern...

.. mest till besvär eller hur känns det när snöflingorna singlar ner från himlen och fyller på snötäcket dag efter dag? Det är grått, trist och snöspaden får stå närmast till hands, för att befria trappor och vägar från snö. Fåglarna skall utfodras för att klara vintern och jag får plumsa delvis i snön redan för att fylla på frön och det är bara november. Javisst är snö till besvär, men vi får leva med den om vi vill eller inte, ty vintern verkar ha kommit för att stanna!


Trots vinterns mödor kan vi också få beundra vackra vyer en tidig morgon när solens strålar söker sig mellan trädstammarna och bildar ett vackert dis på snötäcket. Det gäller att fånga ögonblicken!


Ett gäng fåglar har bråttom att tanka för den stundande nattens matbehov innan skymningen gör sig påmind, det flockas kring ladan om bästa platsen och kivas om fröna.


Slut är det stora "kalasbordet" som stått dukat för fåglarna under senhösten, trädet med de små röda frukterna som mognat och en mängd fåglar har dagligen låtit sig väl smaka. Rena underhållningen så länge det varade.

Koltrasten var först ut och kanske fick den mest och var den ivrigaste gästen i den vackra gamla apeln som syns i min översta bild.



Nu syns inte Koltrasten mera i år, åt sig mätt och söker nya dukade bord med smakliga bär. Hos mig gick både Rönnbär, aronia och äpplen åt som smör i höstsol och bl a Koltrasten åt varje dag.

Hoppas din helg varit angenäm med många fina intryck från vår vackra värld!

Önskar mina läsare en fin vecka!

10 kommentarer:

sasfoto sa...

Visst är vintern tuff och jobbig på många sätt. Men den ger stundtals möjlighet till många fina bilder, precis som du så fint visar här.
Om c:a 6 veckor kan vi glädjas åt att det vänder och går åt rätt håll igen...
Ha en fin vecka! /SA

sasfoto sa...

Glömde en sak... Tack för dina berömmande ord! /SA

mimmi sa...

Hej :) här finns det inga rönnbär det är tydligen en sorts rönnbärslarv som har förstört dom .. så det blir hårt för de vackra Sidensvansar att hitta något att äta ..men jag blev i alla fall glad över att de äter äpplen .men man får dela dom på mitten .. för de kan inte hacka sig in igenom skalet .. inte vad jag såg här i alla fall :)
Underbara vackra vinter bilder .. här regnar det och har så gjort i några dager nu .. så man har inte varit ute på någon lång promenad .
Jag kan bara säga än en gång .. jag ÄLSKAR dina bilder :)
kram

Lena/isis sa...

Härliga foton. Vid fågelbordet ser det väldigt trevligt ut.Kram

Halina sa...

Underbara bilder!
På vintern och på fåglar, kan du låna mig lite snö? Jag älskar vinter :))
Hos oss är bara gråmulet och blåsigt...
Kram Halina

Stubbetufsa sa...

Så fine observasjoner du har gjort, både med sollys på sne og fugler som er opptatt av føden!

mimmi sa...

Idag fick vi i alla fall besök av solen :) så jag gick ut förstås .. jag såg en liten fågel jag inte hade sett förut men jag hann tyvärr inte få en bild på den ..det var inte en tofsmes det vet jag men det var mycket vit på den :)

Ninni sa...

Vilka fina foton och härlig text!
Må så gott!

Ölandsvindar sa...

JA, nu kryllar det av fåglar vid fågelmatningen. Jag brukar se hur många jag kan få med på ett foto. Du lyckades riktigt bra med flera arter på samma bild.
Kram
Kerstin

mimmi sa...

Ja jag är själv mycket förvånat över alla de djur vi ser där ... det är stora skogar med några bönder som bor där de odlar marken med havre och annat gott som älgar och rådjur tydligen tycker om .sen är det en bio...nånting säger min make som gör att olika djur trivs i en sån natur. Jag vet inte men jag är jätte glad över att vi fick ett tips om att åka dit och det gjorde vi och det är nog det bästa jag har gjort :)
Men nu verkar det vara dåligt med älg vi såg inga alls idag .men de kan ju komma ut så sent att vi har åkt hem eller så har de tagit vinterplats stånd .. eller vad det nu heter :)