fredag 19 november 2010

Balansakt

Vintern verkar ha kommit för att stanna och det skärper till vad kylan beträffar, snön ligger vit på marken och nu är det viktigt att fåglarna får mat på sina utfodringsplatser. Jag har i dagarna gjort lite fett/frö blandningar och skall serveras inom kort, men innan dess får mina bevingade vänner hålla till godo med de köpta talgbollarna och ibland kan färdigheten och konsten att få tag på en bit mat inte vara särskilt vältränad. Fick en rolig bildserie på Pilfinkarnas klumpiga föresatser här om dagen, men till slut satt den där, konsten att hänga kvar i gallret.

Ur ett fågel perspektiv:
-Men vad gör du lilla gubben?
-Om du tror att jag tänker svinga mig på ett ben har du alldeles fel!
-Jag bad om din hjälp för att visa hur man kommer lite närmare än så!

-Lilla gumman, det är bara att flaxa på.... någonting så här kanske och du, det smakar himmelskt gott!
-Jasså gör det, får väl tänja på mig lite då och klämma in näbben mellan gallret.
-Nej, det här blir svårt och vilket motstånd, undrar hur det smakar egentligen?


-Nu känner jag dofterna!
-Hacka till då lilla gumman!

-Nej, det går inte, jag nöjer mig med att njuta av solstrålarna idag.
-Men, ge inte upp gumman min, egentligen går det riktigt fint när man håller greppet såhär, ett ben upp och det andra ner!
-Kom igen och ta ett nytt försök lilla vän!


-Ja, du är så omtänksam lilla gubben och hjälper mig alltid i svåra lägen!
-Här kommer jag då...!
Sagan är slut och de tu satt länge och lät maten väl smaka, hängande i klorna hårt spända om gallret.


Hoppas ni mina vänner har det gott och får njuta av fina dagar ute i naturen!

Kram

10 kommentarer:

sasfoto sa...

Kul och bra blogg med fina bilder! Det är otroligt så mycket det händer vid ett fågelbord.
Skulle gärna ha ett utanför fönstret men då skulle jag samtidigt mata katten... Inte bra!
Ha en fin helg! /SA

Viola sa...

Haha, herlig! Du har laget en hel samtale mellom fuglene, stilig! :D Og du, jeg har akkurat maken! Ja altså materen! Og du så herlig å høre at du har laget fuglemat du også!! Bra!! :)

mimmi sa...

ha ha ha .. ja du . det är underbart att du kan berätta vad de talar om så vi andra kan få lära oss lite av det :D underbara bilder som jag njuter av för fullt :)
Här har det varit skitväder idag ..rent ut sagt .. och det skall visst inte bli bättre i morgon .. så vi får se när jag kommer ut på promenad igen :)

Ninne sa...

Vilken härlig berättelse. SER o NJUTER!!
Har själv glasrutan emellan o det blir ALDRIG så fina bilder.
KRam Ninne

mimmi sa...

Det är tur man har hittat på att göra animeringar så man har något att göra dessa mörka trista gråa dager .. men när det är sol .. då går man ut minsann :)

Hanna sa...

Vilka bilder.
kram
Hanna

Ölandsvindar sa...

De små pilfinksparen, de pysslar hela tiden . Här äter de talgbollar och kollar holkarna så inte några elaka talgoxar lägger beslag på dem.
Kram
Kerstin

mimmi sa...

Ja du kan tro jag funderade en bra stund innan jag kom på vem som hade varit så rolig att skicka det till mig :)

bicocacolors sa...

simply wonderful!
thanks from Spain

mimmi sa...

Ja nog får man snabba på om man skall hinna fota något nu .. för jisses så fort det blir mörkt .. jag hade tänkt att gå ut på en liten kvälls promenad och ta lite bilder förut ..men jag tittade och såg det var 10 minus ute och att det blåste väldigt mycket .. så jag satte mig vid diskhon och fotade vatten droppar i stället :)