lördag 27 november 2010

Sidensvansar

Hej vänner! Tiden rinner iväg och nu har vi redan hunnit till advent med allt vad det innebär av högtid och fest. Den gråa dystra november är snart förbi, en månad med dåligt fotoljus, brist på sol och bara grått. December bjuder däremot på ljusfest inomhus i alla fall och vintersolstånd vad tiden lider och vi får längre dagar åter.

Eftersom det är advent tänkte jag bjuda på en vacker fågel från en session jag fick i medlet av oktober. En stor flock Sidensvansar belägrade min vackra apel som bjöd på ett dignat bord här under hösten. Vilken tur att jag var hemma på förmiddagen och kunde betrakta flocken när den kom flygande och vilket klockspel de uppförde. Förnöjt satt de länge och kalasade på frukten och jag fick lyssna på deras vackra klockklang medan jag fotade de till synes orädda Sidensvansarna.






Trevlig första advent till er alla!

11 kommentarer:

Halina sa...

Vilka vackra bilder på den ljuvliga fågeln :))
Hoppas de kommer på besök i år...
Förra året har jag sett de i verkligheten för första gången...
Ha en fin helg
Halina

Stubbetufsa sa...

Sidensvansen er en vakker fugl!
Ha en god adventssøndag!

mimmi sa...

Så vackra de är .. man kan inte tro att dessa fåglar är från Sverige:)
Här har vi inte sett till dom på ett tag nu .. så de har kanske flugit längre ner för att leta efter Rönnbär .. som vi inte har här i år
Härliga vackra bilder som du har tagit så bra med fina färger och klart och med en underbar blå himmel till också :)

Urban Rundström sa...

Hittade din blogg när jag surfade runt. Trevlig blogg som jag besöker igen.
URm

Ölandsvindar sa...

Sidensvansarna är så tacksamma att fota. De sitter tämligen lugnt kvar och tittar vad man håller på med. Och vackra är de ju dessutom!
Kerstin

Steffe sa...

Tack för besöket på min blogg...här finns ju en del kul också...fågelintresserad som jag är...fina svansar du fick till!!

Steffe

sasfoto sa...

Vilken tur du hade som var hemma just när flocken med sidensvansar kom på besök. Väldigt fina fåglar och jättefina bilder fick du.
Här är det flera år sedan jag såg någon sidensvans, inte heller har någon domherre visat sig på många många år.
Ha en fin fortsättning på denna adventssöndag! /SA

Mian sa...

Favvo-fåglar!
Ser så allvarliga ut.
Deras ringande läte är så härligt!

mimmi sa...

Hej igen :)
jag har solros frön i den som ekorren gillar svarta skall det vara .. har jag läst nån stans :) sen har jag också lagt dit några hasselnötter med skal på .. så den kommer nog .om den bara kan upptäcka den lådan ...nån gång ;)

Hjertebank sa...

Nydelige bilder av sidensvansene.

mimmi sa...

Hej igen :)
Idag hade vi "bara" 8 minus ..men nu får vi kallt igen imorgon .men man fick passa på att njuta av att det i alla fall inte var bitande kallt.
Hoppas att allt är bra med dig här i kylan :)
kram :)