måndag 1 november 2010

Snösiska eller ...

...Gråsiska, ja, inte är det alltid lätt att veta, skillnaderna verkar vara enormt smala med endast några små färgteckningar i fjäderdräkten som inte jag kan se med min amatörblick.
Hej på er förresten, det blev ett uppehåll igen och tiden rinner bara rinner iväg och tänk att vi skriver november idag och ändrat tiden till vintertid, vilket påfund med alla dessa tids-växlingar!

Förresten får ni hjälpa mig att artbestämma min lilla söta flockfågel som rört sig hos mig nu på höstkanten, landat i gårdsträden nu och då, lite svårfångad i bild och naturligtvis hade jag fel kamera vid detta ögonblick. Kan du säga mig vem det är och jämförelsevis har jag en bild på Gråsiskan nedanför som jag fotat på annan ort.




Vi har förövrigt haft både vinterkänsla med snö och frost i träden,



hunnit njuta av vacker höstsol och beundrat naturens skiftningar och betraktat Storskrakens fjäderputsning i höstsolen, brr...det ser kallt ut!


Men så kommer det några otrevliga incidenter däremellan som gör en bekymrad, svan-familjen satt fast i isen, men till all lycka har istäcket gett vika och familjen simmar fortfarande i fjärden. En dålig bild på långt håll, men ger en aning om hur svårt det kan bli om vintern överraskar i djurvärlden.



Må gott mina vänner!

14 kommentarer:

mimmi sa...

Den första ser ju ut som en Gråsiska .men de är ju så himla lika ..Men Gråsiskan har en liten svart haklapp och det har den på första bilden :)
Så himla fina bilder :)

Skimrande kristaller sa...

Vilka fina bilder du bjuder så här första dagen i november! Själv ä jag inte så hemma på det där med arter.. Men vackra bilder! Ha det gott. Kram Lenita

Lena/isis sa...

Vackra bilder. Min man som är fågelskådare kikade på bilden och han säger att det är en gråsiska. Kul med fåglarna nu när de börjar komma. Kram

Njut i din trädgård sa...

Jag kan ju knappt nånting om fåglar, men jag njuter ändå oerhört av dina fantastiska bilder!!!

billan sa...

En dag ska jag lära mig känna igen fler fågelarter, jag har börjat med att beställa en fågelbok från bokus.... Inspirerande och jättefina bilder som vanligt!
Må så gott!

Halina sa...

Roligt att du fick såå fint besök...
Undrar om de visar sig här i söder...
jag har sett gråsiskan bara en gång :))
Snygg bild med frost :))
Mvh Halina

NatureFootstep sa...

enl min fågelbok så har snösiskan svag eller ingen teckning mellan vingen o buken. Så jag gissar nog på gråsiskan i alla fall. Men visst är det skönt att det finns lite vinterfåglar?

Viola sa...

Huff ja.. ikke godt å se de svanene der.. men de berget seg, kom seg ut av isen? Jeg har inntrykk av at alt i naturen er innstilt på å klare seg, intuitivt.. men så er det noen da, som bommer.. det synes jeg er litt rart i grunn.. (rart means strange) hvorfor skal det være slik..?

Bildet nr 2 ser litt sprøtt ut for meg.. det ser ut som fuglen bare "ligger" der..?? eller henger.. Jeg ser ikke føttene på den..

Er ikke bilde nr 1 og 2 en gråsisik tro..?

Ölandsvindar sa...

Inte så lätt med alla siskor! Snösiskan ger ett allmänt "mjöligt" intryck med en vit gump. Ser överhuvud taget lite större och ljusare ut. För att göra det hela värre finns det också varianten Cabare, brunsiska.Inte lätt att se om det var finkar eller siskor på min bild. Färgerna försvann i grådiset.
Kram
Kerstin

MTO Photography sa...

Så vackra bilder du har på din blogg:)
/Maria

mimmi sa...

Idag hade vi sol ..men inte blev det någon fotopromenad .. ..min make drog mig runt i en massa olika affärer så när vi var klara där ..då var det inte lika fint väder mer .. hoppas det blir fint i morgon så man kan komma ut på en tur :)

Hanna sa...

Ha en bra helg!
Kram
Hanna

Mian sa...

Siskorna är mariga...
Kika på övergumpen om du får tillfälle nästa gång, snösiskans skall vara ostreckad.

Blogger sa...

Hello Ya'll,

Below are the most recommended BTC exchanges (BTC for Currency):
Coinbase: $1 min. exchange
CoinMama

Earn free Bitcoins with the best bitcoin faucet rotator:
IACBit.org Faucet Rotator