måndag 8 november 2010

Välja och vraka

Ute ligger ett tunt snötäcke, det är fruset på marken och fåglarna kommer i allt större flockar i gryningen för att tanka för dagens matbehov. Nu behövs det både mat och nattkvarter och jag har alltid undrat över var mina små bevingade vänner finns nattetid?
Det är vackert i tidig morgontimma när solen behagar stiga över trädtopparna och fåglarna kan värma sig av solstrålarna, men ändå något kyliga vädret. Plötsligt lägger jag märke till alla mina Pilfinkar som kvittrar i träden intill, att de verkar ha koll på möjliga övernattningsställen.




Men, några har lyxvariant och en del får nöja sig med ruckel och inspektionen pågår!

Nu får vi verkligen ta oss kragen och bjuda på en standard höjning!

Vädret har varit minst sagt växlande den senaste veckan och naturen har bjudit på speglingar,


glitter...


...och svanflytt som landat här på åkern för att äta och vila.


Visst har vi en underbar värld - senhösten i ett nötskal!?

Må gott mina vänner!

5 kommentarer:

mimmi sa...

Visst har vi en underbar värld och jag hoppas vi får behålla den :)
Jag har också sett att många fåglar håller till i fågel holkar .. det såg jag för första gången för ett par veckor sedan :)
Härliga höst bilder har du visat upp här :)
ha en fin kväll
kramizz :)

Morten Pedersen sa...

Ja her var det mange fine bilder og Välja och vraka i!

Ninne sa...

Vi vet var ngr Blåmesar o en talgoxe nattar sig, men det är omöjligt att få bild på dem?? Vi har en infälld lampa under taket framför garaget. På plattorna under blir det fullt med små prickar!! Där ligger Talgoxen, och sen har vi lockpanel på spetsgavlarna o där är plats frö små Blåmesar.
Du har så härliga foton på dina inneboende
KRam Ninne

Ölandsvindar sa...

De första sångsvanarna på flytt flög över här i går. De brukar stanna här så länge det finns öppet vatten och har vi tur blir det hela vintern.
Kram
Kerstin

mimmi sa...

Jag får nog be om ursäkt och ta tillbaka det jag skrev i det förre inlägget hos dig .. det kan vara en Snösiska det var jag som hade läst på fel fågel angående det med haklappen tydligen :)