söndag 12 december 2010

Fågelmatningar

Kölden knäpper i stugknuten, det råder riktig vargavinter med sträng kyla i naturen, men gott för mig i stugvärmen. Träden dignar av snötyngden och vacker rimfrost i grenarna, visst är det vackert och typiskt vinterväder för oss nordbor, men det är fruktansvärt kallt för de små bevingade vännerna.


Solen orkade nätt och jämt upp idag, lyser några timmar och en stjärnklar himmel bådar om en kall natt återigen och månen blänker så kylig och hård mot vår jord.



Satt en lång stund vid köksbordet och betraktade fåglarnas frö-ätande innan mörkret lade sig, några var alldeles uppburrade i fjäderdräkten, en del var något stillsamma och blev lite på-hackade av de övriga ivriga matgästerna.

Nu är det viktigt att de bjuds på fett för fåglarna och glöm inte fylla på ladorna! Blåmesen hör till den som är livligaste besökaren hos mig, tätt följd av Talgoxen, sedan kommer Talltitan på god trea, men vem är den mest unika besökaren hos mig då? Jo, lilla Tofsmesen med sin lustiga frisyr, kommer varje morgon och kväll, snabb, flink och väldigt påpasslig och vill inte bli fotograferad. Hoppas en dag få en lagom bra bild av den vackra fågeln.

Har placerat ut ett antal matplatser och tänkte visa dom en i taget. Här är det fågelladan utanför mitt köksfönster och faktiskt är den mest välbesökt, trots att det ligger nära intill huset. Som skydd har jag en stor gren och används som rastplats och för mig är det på lagom avstånd för att iaktta fåglarnas liv och leverne.



Lite längre in på gården har en gran placerats lägligt för tillflykt för ev faror ovanifrån. I den hänger en och annan godbit som smakats på och idag hänger bara tunna skal-rester.

En trasig talgklocka hänger i samma gran och mesarna är väldigt pigga på den serveringen.(Bilderna tagna vid olika tillfällen).


Hoppas ni haft en angenäm helg mina vänner!

Må gott!

16 kommentarer:

mimmi sa...

Jag läser noggrant vad du skriver här och tar till mig alla tips som jag kan få här hos dig :) Så fina bilder man kan ju inte annat än att bara sitta och njuta när man tittar på dom :) Jag skall smälta kokos fett nu och sen lägga i solros frö och tänkte att använda en tom toa rulle att hälla smeten i sen men först ett tjock snöra och ett par pinnar som skall gå igenom så de har något att sitta på ..sen när allt har stelnat tänkte jag skala bort den tomma toa rulle .. då har den nu blivit som en form så jag får en avlång fett stång till fåglarna .. nu får jag se om det funkar i praktiken och inte bara i min hjärna :)
kramizz :)

mimmi sa...

Om du bara visste hur glad jag blev när du skrev att Nötskrikan skulle ta det .. för jag har inte sett någon nötskrika hos mig så jag skulle bli jätte glad om den kom ;) så det gör inget om den kalasar på dom ;)
kram ..ps tack för länken :)

Ninne sa...

O Bea vad dina fåglar är fina. Här kommer ngr få . Talgoxe o Blåmes- enstaka så har vi ngr Koltrastar, som naturligtvis slåss varje gång, fast det finns i överflöd.. Ja sen har vi förståss vår lilla Rödhake, lite ost o lite havregryn får ligga lite vid sidan av på¨altan. Han har det nog svårast nu. Lite under minus 9 o det sjunker. Dock inte -21--det hoppas jag vi slipper
Stora kramen o fortsatt gott Ninne

NatureFootstep sa...

så trevligt och vackra bilder har du. Jag blev lite deppad för jag har ju matat lite med jordnötter på balkongen. Mest talgoxe, blåmes och nötväckor som besökt det. Men värden upptäckte det så jag fick ett samtal om att de inte vill att man matar på balkongerna. De vill inte ha möss hit. :( Men jordnötterna skräpar ju inte ner. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Det ÄR ju kallt. :(

Urban Rundström sa...

Härligt vackra och frostiga bilder, och som du säger så behöver våra bevingade vänner mycket mat nu.
/Urban

Viola sa...

Åååå for noen herlige bilder du kommer med her! (igjen!) Bildet nr 2 var spesielt og vakkert, der solen skinner gjennom de små grenene og rimfrosten! Javisst er det kaldt, her inne hos meg er det også varmt, men utenfor har det vært en veldig kald kald måned! (I dag bare 6,6 minus..) Ja det er en kjempehard tid for de små søte med vinger, og jeg tenker også på de firbeinte, især katter som har kommet bort fra sine hjem..! Synes så synd om dem!!

De eplene som henger der er utrolig vakre også! Herlige fuglebilder! :)

Jeg ønsker deg en god dag! Klem fra meg! :)

Lena/isis sa...

Fina bilder !! Ååå har du haft tofsmes....de är ju så söta. Kram

Skimrande kristaller sa...

Vilka vackra vinterbilder!! Tack för din goa kommentar inne hos mig! det värmer så gott. Ha det gott. Kram Lenita

Hanna sa...

Ville bara titta in och önska dig en fin lucia kväll.
kram
Hanna

mimmi sa...

Nu har jag gjort dessa fågelmats rullar och de ser ut att fungerar bra :) jag skall lägga upp lite bilder på fåglar lite senare i kväll :)
kram :)

Ölandsvindar sa...

Fina bilder och visst är det vinterns stora nöje att se på fåglarna på nära håll.Här matar vi för fullt och senaste besökaren är en steglits.Tofsmes finns knappast på Öland. Trist men vi har ju mycket annat istället.
Kram
Kerstin

Lasse sa...

Fint att du tänker på våra små fåglar! Härliga bilder ,

Hjertebank sa...

Så nydelige vinterbilder.

sasfoto sa...

Jättefina bilder och så roligt se att du så väl tar hand om fåglarna, som kan ha det svårt en vinter som denna.
Den sista bilden är toppen och blir för mig en klar favorit!
Ha det gott! /SA

mimmi sa...

Hej :) vill bara hoppa in och önska dig en trevlig helg och hoppas på att du kan få komma ut på en promenad med din kamera igen :)
kramizz :)

mimmi sa...

Jag har kollat och kollat om jag kunde få se någon tofsmes här hos mig ..men än har jag inte sett någon här på min matstation .. men jag hoppas än ;)
och jag hoppas också att du har fått lite tid för dig själv så du kan få hämta lite nya krafter :D
kram :)