onsdag 22 december 2010

God Jul

Hej mina vänner! Hur har ni det dagarna före julafton? Här biter kölden i skinnet rejält med minus 27 grader och det är inte det minsta angenämt att vistas utomhus. De stackars små fåglarna skall också klara vintern och hoppas de bjuds på tillräckligt med mat och energi.

Satt idag en kort stund och betraktade fågellivet utanför mitt fönster, det var ofantligt många fåglar som trängdes på fågelborden, kivades och bråkades om de bästa platserna.
Tofsmesen är en trogen gäst, likaså har Entitan hittat till mig. Tyvärr är det så gråa dagar och bilderna blir inget vidare och får vänta på ljusare januariväder.

Ett par andra trevliga iakttagelser jag haft denna månad, den snabba och trevligt hängande i björken är Stjärtmesen, den har jag sett ett par ggr och idag fick jag ögonkontakt med Järpen. Ögonblick som gläder!

Idag satt Grönfinken och frös i mitt äppelträd, väntade på turen till fågelbordet.

Min andra fågelmatning ligger närmast skogen, uppallad på räcket och solen blänker så vackert guldgult i fönstret. Hit kommer många Domherrar, Gråsiskor, Tofsmesen, Gulsparven, Talltitan, Entitan, Svartmesen osv många är de i alla fall.



Den mest överlägsna arten hos mig, Blåmesen! Sitter tryggt under gallret i skydd för rovfåglar.


Det vackraste jag har till mina bevingade vänner, en stor julkärve med vacker rosett i julens färger. Tänd ljus, låt värmen och glädjen spridas i alla hem!


Till sist vill jag önska Er alla mina läsare och vänner en riktigt God Jul!

15 kommentarer:

Lasse sa...

En God Jul till dig också!! Fint att du tar hand om alla småfåglar! -27 gr låter kallt. Hade -15 imorse men tror det är mycket mildare nu.

Mian sa...

God Jul!
Ha en riktigt skön helg!

Romantiska Hem sa...

Hej! Jag tittar bara in för att jag vill önska dig en underbar julfröjd! Många kramar från petra

Hjertebank sa...

Hei. -27 grader er kaldt. Her har vi -6, men det er også ganske kaldt på Nordvestlandet i Norge.
Fint at du tar vare på småfuglene. Fine bilder!
Ønsker deg og fuglene en god jul.

Ninne sa...

Här var -24 i natt. Alldeles för kallt här .. Nu har det krupit upp till -9, men lovade mer snö.. Inte bra ,måste ut o köra i morrn.
Hade vår lille Rödhake på altan i dag. Skulle helst velat släppa in honom i köket-- han frös säkert.
Julekram Ninne

mimmi sa...

en riktig god jul till dig Bea :) Här är allt klart .. skinkan är klar och julklapparna blev packat in idag .. och ja .. jisses .. det blev inte så enkelt som jag trodde ;)
ha det så gott nu ' och det var en kanon bra ide med att sätta det galler runt så inte rovfåglarna kan ta dom :)
Här har jag tyvärr inte sett till någon tofsmes. men hoppet är kvar :)
kram :)

Lena/isis sa...

Vad mycket fina fåglar du har. Din header är helt oemotståndlig....så söt . Vi har ung. lika kallt här hos oss. Kramar

sasfoto sa...

Trevligt att se dina fågelbilder. De små behöver nog alla hjälp de kan få en vinter som denna.
GOD JUL!

NatureFootstep sa...

du har så många fina fåglar hos dig att jag nästan blir avundsjuk.
En järpe har jag överhuvudtaget aldrig sett.

Vi har också -21 här nu.
Önskar dig också God Jul Och Gott Nytt År. :)

K.E. sa...

fina bilder på fågelmatningen..bra det där med nät runt fågelbordet..vi har tänk köpa kompostgaller och sätta upp för att skydda våra matgäster..för i dag fick vi besök av en matgäst som inte ville smaka på våran fågelmat,utan på våra gäster...så när vi fick se honom blev det fart på mimmis och min kamera så dom gick varma här...tror inte han fick nån mat här i dag men han är väldigt grann och ståtlig...vi önskar dig en god jul och ett gott nytt år oxå...

mimmi sa...

Ja som du har sett via kommentaren från min make här så har vi haft besök av sparvhöken .. som tur är så fick den inga av 2mina2 småfåglar .men jag tror den fick en lite längre bort sen ..men det såg inte jag som tur är ..den skall leva den också men jag vill ju helst slippa att se hur ;)
kram :)

Urban Rundström sa...

God Jul, och hoppas att alla dina små fåglar klarar sig bra trots kylan. Jag har fyllt på alla mina foderautomater under dagen, och sen är det mildare här i Oskarshamn just nu.
/Urban

kirsti sa...

Härligt fint inlägg! Kan se dina bevingade vänner framför mig när jag läser.. Vad kul att du fått entitan på besök!! Hos oss i norra Sverig har den setts mycket sällan, så nu när den rapporterats från flera ställen i norra Finland är ornitologena här i Norrbotten riktigt spännda på att hitta den här också! Det blir nästan som en tävling bland alla gubbar..vem finner den först! :)
Och jag tittar så klart extra noga på mina talltitor, men ingen raritet i form av entita, ännu.
Ha en riktigt fin julafton och god fortsättning!
Kram!

Anneli sa...

God Jul på dig. I år har även vi fått en vit jul här nere i Skåne och jag njuter i fulla drag.

Hannu sa...

Önskar dig och din familj en God Jul och ett Gott Nytt År !

/Hannu