tisdag 28 december 2010

Gott Nytt År

Vet ni hur gott det är att få börja sin dag i en maklig takt, utan brådska och bara dricka ur sitt morgonkaffe i lugn och ro, betrakta naturen och fågellivet genom fönstret och bara finnas till?
Ja, jag kan tänka mig det, att det finns någon till som har mellandagsledigt och tar tillfället i akt för att vila.

I gryningen tar jag lilla vovven med på promenad, det är friskt och fortfarande lite grått och mulet. Jag som väntat på några solstrimmor, men det verkar vara väldigt långt mellan de turerna. Väl hemkommen märker jag att det är så ovanligt stilla kring mina fågelbjudningar, men i det skedet ser jag ingenting som oroar. Fyller på frön i vanlig ordning, men saknar det välbekanta kvittret som meddelar - tack för maten!

När jag väl är på insidan ser jag lilla spanaren, den har satt sig i mitt gamla träd och har precis lagom skyddsfärg för att inte upptäckas. Sitter där helt fräckt och putsar sin fjäderdräkt och kollar läget allt emellanåt, plötsligt gör den en flytt närmare fågelbordet, inte en liten mes syns till! Det var Sparvugglan som kom igen! (tyvärr, är bilderna fotade genom glas)


Här ser ni hur hon sitter uppe i björken vid takrännans kant och hur nära hon kommer min matning.

Pilfinkar har jag gott om och de skyddar sig från den intensivaste kylan i de gamla murkna holkarna och vi bör verkligen få några förnyade bostäder innan våren. Det får bli min önskan inför det nya året - en rad nya holkar!


Här avslutar jag mitt bloggår 2010 och får Tacka er mina fina naturvänner för det gångna året! Ni är fantastiska och jag har inspirerats och fascinerats av alla duktiga människor som präglat sina egna bloggar med vackra bilder och underfyndiga texter!


Ser framemot det nya året 2011 med förväntan och vi vet aldrig vart det nya året leder oss och vilken väg vi får sträva oss igenom , men hoppas på många nya trevliga fågel iakttagelser och ett rikt naturliv för mig och även för Dig!

Kram

14 kommentarer:

mimmi sa...

Ett riktigt Gott nytt år vill jag då önska dig :) Jag fick åter ett tips igen .. så fåglarna går in och läggar sig i holken även om den är nära huset ..det visste jag inte :)
Idag såg vi inte till sparvhöken så då fick fåglarna i alla fall äta i lugn och ro :)Det är så svårt att få en bild på en sån uggla inte nog med att den är liten ..den är svår att se om man inte tittat efter den :)
kram :D

K.E. sa...

visst är det lite spännande med en en liten "jägare"som smyger omkring....man kollar på ett annorlunda sätt på småfåglarna nu när man vet att det finns en fiende som kan sitta och "lura# på nått ställe..man är ju tvungen fota dom genom fönsterrutan för går man ut så sticker dom innan man fått upp kameran..kollar extra noga här nu för jag vill oxå fota sparvugglan om det skulle komma någon hit för att förse sig med mat.om inte sparvhöken tar henne oxå...

Lasse sa...

Tack för att du delger oss dina fina bilder och fina texter med händelser! Du inspirerar !
Önskar dig ett riktigt Gott Nyy År !

sasfoto sa...

Lika spännande var gång komma in och kolla dina fina naturbilder!
Passar nu på att önska dig ett gott nytt fotoår!
/SA

Hjertebank sa...

Jeg vil ønske deg et riktig godt nyttår.
Håper du fortsetter å legge ut dine nydelige naturbilder.
Og takk for koselige kommentarer.

Nyttårsklem.

mammi sa...

Håller med dig om det första, inte jäkta på morgonen,ta de lugn, njuta av kaffe och bara ha det bra. Jag är inte mellandagsledig, jag är "helledig"
Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR
Mammi

Hannu sa...

Gott Nytt År på dig bästa Bea !


/Hannu

Mian sa...

Gott slut och Gott Nytt År!
hälsar
en som har sovmorgon hela denna vecka

Urban Rundström sa...

Kul bilder på den lilla sparvugglan. Jag brukar varje vår lura fram någon genom att härma den, och det är en lika häftig upplevelse varje gång. Gott Nytt År önskar Urban

Hanna sa...

Gott Nytt År!
Kram
Hanna

mimmi sa...

Så fint du skrev Gott nytt år inne hos mig :)
så jag var ju bara tvungen att komma in till dig igen och önska dig gott nytt år en gång till :D
Kramizz :)

Viola sa...

Herlige bilder du her kommer med, både av fuglene og det siste snøbilde!! :) Skikkelig vinterlandskap! Og en perleugle da!! Snakk om å være heldig! Håper den lar småfuglene dine være i fred..!

Jeg er nå kortest innom for å ønske deg et Kjempegodt Nyttår!! Takk også for at du lar meg bli inspirert, her på bloggen din! :)

Nyttårsklem fra meg! :)

mimmi sa...

Hej igen :)
Det var ingen dum ide att tvätta bilen för det var ganska bra väglag och vi hade ju lite tid över ;)
och konstigt nog .. så var det ingen kö där heller ;)
Hoppas du hade en toppen fin kväll igår :)
kram :)

mimmi sa...

Då får vi hoppas att du får något bra väder på din lediga dag :) här skall det visst bli snö i flera dagar säger de på tv .. får se om de har rätt ...men det skall i alla fall inte bli så kallt och då gör det mig inte så mycket att det bli snö i stället :) för det kan vara jätte mysigt att gå en promenad i sakta dalande snö :)
kramizz :)