söndag 26 december 2010

"Naturlig julklapp"

Ja, då har vi julen bakom oss åter en gång! Hoppas att ni mina vänner fick en angenäm helg med lagom av alla attributen som hör julen till. Förresten, lagom är väl svårt ord eller begrepp på julen, när alla borden dignar av mängder med delikatesser och under julgranen ligger massor av paket. Men, eftersom det var min tur att jobba julaftonskväll blev det lagom med allt firande i år, rätt skönt verkligen! Julen finns ju ändå på alla håll just den kvällen, bara det att den kan se lite olika ut, men känslan går aldrig att ta miste på, var man än befinner sig.

I min "naturliga julklapp" fanns till en början en gissningslek. På självaste julafton när jag håller på att göra mig klar inför mitt uppdrag, blickar jag ut genom fönstret och högt uppe i den vackert frostiga granen sitter någon, alldeles stilla (tycker jag) minut efter minut, men vem är det? Nyfikenheten tar överhanden och hoppas jag hinner ta en sväng för att se vem det är innan jag kör iväg. Det är fruktansvärt kallt - 26 grader och någon längre session hade jag inte lust med, men nyfikenheten väger större!! Utan att tjuvkika på nästa bild, vet du vem som sitter däruppe?



Jag plumsar lite i snön för att komma närmare, det bränner i kinden av kylan, nej, jag får gå en omväg för att riktigt se den i ögonen och fri från andra träd som skymmer. Hoppas den inte tar till flykten innan jag hinner fånga den. De kalla grenarna skrapar kinden, rimfrosten lösgörs från grenarna och silas ner i min böjda nacke, brr.... det var kallt! Men vad gör man inte för en liten naturexpedition mitt på julaftonsdagen och kan ni tänka, blå himmel ser ni väl!
Vem var det då? En Sparvuggla och jag visste det redan när jag såg alla små mesar som satt i buskagen och vippade lite lustigt med stjärten och varnade andra om faran.


När faran var avblåst kom en stor flock Domherrar och satte sig i gårdsträdet intill, en bättre naturlig julklapp kunde jag inte få!


Nu har jag ledigt en hel vecka och hoppas på lagom vintertemperaturer för att få mig en tur på utsidan varje dag.

Må gott mina vänner!

11 kommentarer:

Skimrande kristaller sa...

Nu är inte jag alls hemma när det gäller fåglar, men att få en sparvuggla på bild är nog inte helt enkelt.. kan jag i alla fall tänka mig. Vacker bild! Ha det gott. Kram Lenita

Mian sa...

Sparvuggla - vilken lycka!
En kanonfin julklapp!

NatureFootstep sa...

Kors i allsin dar, en sparvuggla. Och du fick den på bild. Bravo, får man väl säga.

Ja, jag hoppas också på ett fint fågelår 2011. Jag har lite planer och går de inte i stöpet så får jag nog se en massa fåglar. Hoppas jag!

Hanna sa...

Vilka vackra bilder.
Kram
Hanna

Lena/isis sa...

Kul att få se en sparvuggla. En gång har jag sett en sån. Och de är minsann riktigt söta. Kram

mimmi sa...

Hoppsan .. fick du en bild på sparvugglan :)
Den sitter min make och väntar på här .men den har inte visat sig ..
Än så länge så har inte sparvhöken fått några av "mina" fåglar :)
Maten som jag har hängt ut sitter ju bland en massa grenar så det blir inte lätt för sparvhöken att få mat hos mig och precis bakom trädet har jag en stor tät buske :)
Det var underbara bilder och jag kände hur det bet i kinderna när jag var med på din promenad här :)
kram :)

Hjertebank sa...

Hei og god jul.
Håper du får tatt menge fine vinterbilder i ferieuka di.

Hjertebank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
♥ Hannele på Hisingen sa...

Domherrar har vi också haft för första gången.

Steffe sa...

Grattis till sparvugglan!
Den ser man inte ofta så där hade du en riktig lycka att få den på bild!

Steffe

mimmi sa...

Jag tror att sparvhöken har flyttat sitt revir till vårt fågelträd för nu är han här hela tiden .. nästan men nu är det nästan inga fåglar kvar han har väl skrämt bort dom så då försvinner han väl också och letar på ett annat ställe och då är det bara att hoppas att mina fåglar kommer tillbaka igen :)