lördag 4 december 2010

Talgklockor

Hej mina naturvänner! Nu har vi fått riktigt vinterväder, varje träd bär rimfrost i grenarna och hela naturen är sagolikt vacker, vad mer kan vi begära av en vinter? Jo, isarna är redan tjocka till följd av de kyliga nätterna och snöknarren under skorna har varit påtaglig och ljudlig, då vet vi att vintern är rejäl och därmed bör vi påminnas om att fåglarna behöver bjudas extra energi.

Precis som tidigare år har jag gjort talgklockor fyllda med olika nötter, frön och fett. Kalas tycker fåglarna, speciellt mesarna, men också en och annan hackspett.



Har försökt ta vara på stunderna när tillfälle getts och njutit av glitter i naturen,


en och annan is-spegel


och naturligtvis frostiga grenar som de bleka solstrålarna drev bort efterhand.


Min absolut trevligaste iakttagelse fick jag häromdagen, hämtade kameran med hastiga tag, en Tofsmes besökte mig, den var otroligt snabb i rörelserna men tyvärr var det väldigt dåliga ljusförhållanden just i det ögonblicket, men glad över mötet och jag visste att den finns från tidigare hos mig, men mycket glest mellan sessionerna.


Ha en riktigt skön andra advent!

11 kommentarer:

mimmi sa...

Så du har den stora öppningen på krukan neråt? hur kan de sitta och äta då? min make vill göra sådana ..men jag vet inte om öppningen skall vara neråt som på dina bilder ?
Underbara vackra bilder har du här igen .. som vanligt är det en fröjd att komma in och hälsa på dig :)
kram :)

Viola sa...

Å så herlig, en toppmeis!! =) Når vinteren er så fin og vakker som hos deg, ja da er vinteren virkelig en fin årstid! Såååå nydelige bilder du har lagt ut, i form og lys.. Jeg likte de klokkene, de får tak i maten under der altså? Nydelige dekorasjoner var de iallefall! Her har det vært så kaldt som 17 minus, og her ligger svært så lite snø.. og da blir det kaldere også.. Akkurat nå er det 14 minus.. Men i morgen.. så er det medlt mildere..! :)

Ha en god 2. adventshelg!
Klem fra Viola! :)

mimmi sa...

Tusen tack .. nu har jag varit in och läst vad du hade skrivit .. så nu blir det att testa det .. om man inte har ett snöra kanske det går bra med en pinne :)
kram :)

Ninni sa...

Vad fint med talgklockorna! Otroligt vackra vinterbilder! Vilket ljus!
Hoppas du får en fin andra advent!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej du, kul att jag hittade din blogg. Talgklockor hör till mina vinter sysslor för att våra
fjäder-klädda vänners väl ligger även mig varmt om hjärtat.
Ha en underbar mysig andra Advent.
Snöglittrande hälsningar, Petra B.

Mian sa...

Åh så fina dom är, klockorna.
Jag hoppas att få tofsmes på besök vid vår matning i skogen. Nu har i alla fall svartmesen hittat dit och det känns kul.
Talltitorna är nog 7-8 stycken, varav minst tre olika individer aktivt söker upp oss och hämtar frön/jordnötter i handen. Även en blåmes är orädd och kan handmatas.

Ninne sa...

Du delar med dig så det är säkert därför du får så många FINA besök.
Våra små fågelvänner är så söta o fina
Ha bra fortsatt advent
Kram Ninne

NatureFootstep sa...

nu blev jag nästan lite avundsjuk. Jag har inte sett någon tofsmes på 4 år. Kunde ju vara dags snart. Jag har en bild på den, och den är inte bättre än din.

Ha det gott i kylan. :)

billan sa...

Vackert!
Imorgon ska jag köpa kokosfett, här skall tillverkas talgklockor.....
Och vilket finfint besök du fick av den söta tofsmesen!
Önskar dig en fin vecka!

mimmi sa...

Hoppas att du kan få lite tid över att gå en promenad med din kamera och hund för man mår ju så mycket bättre sen när man har kommit hem igen efter en promenad :)
hoppas du har en fin lördagskväll
kram :)

Mian sa...

Som du såg så har jag nu gjort talgklockor (passade på att länka till dig).
Tack för tipset!