söndag 9 januari 2011

Året 2010 del 1

Har ni lust mina naturvänner att inspireras av en årskrönika från året som gick? Vad bjöd året på? Hur många minns egentligen vilka guldkorn som lämnad på näthinnan efter våra naturliga vandringar, vår, sommar, höst som vinter? Ja, när jag bläddrar i bildarkivet inser jag hur snabbt ett år försvinner och konstaterade att SNART har vi flyttfåglarna här igen, helt fantastiskt!

Men nu först en tillbakablick på året 2010.

Januari

Vintern var den mest tråkiga jag sett, med tanke på många mesars sjukdomstillstånd som förekom vid min matning. Ett antal fåglar hade bölder kring näbben och eftersom det inte ser tilltalande ut, väljer jag en ngt diffus bild. Av en kunnig person fick jag veta att det rörde sig om en virusform bland småfåglar och efter den stränga kölden som följde försvann även dessa sjuka fåglar.

Februari

Vackra vinterdagar lockade fram Sidensvansen på en snabbvisit. En månad med många turer på utflykt, ryggsäck på ryggen och lilla vovven klädd i vintermundering med tossor på tassarna för att klara kylan leder oss genom vassruggar, snårskog och vacker vintersol med frisk luft och ett rejält motionspass.

Mars

Vid längre isfärder rastar vi med att göra upp eld och värma våra medhavda mackor och ev grilla korv. Denhär gången såg vi Havsörnen högt uppe i det blå. Nu känner vi att vårsolen värmer och takdroppet har begynt. Härliga våren är på väg och stor förväntan över alla flyttfåglarna som snart återvänder.

April

Hoppsan, redan april och första anländande flyttfågeln blev Koltrasten (2.4) som sökte mat bland fröskalen som fallit från vinterns matning. Nu händer det i naturen och allt verkar leva upp igen.

En Sorgmanteln fladdrar rofyllt omkring i min trädgård i medlet av april. Likaså kom Bofinken i samma veva, härligt, nu är det vår!



Maj

Många långa skogspromenader för att få njuta av grönskan, fågelsången och lugnet som råder i vår vackra natur. Har man tur kan jag få en liten fågel på bild som sitter på kalhyggets grånade stubbar. En skogsväg som vi ofta besöker, leder oss genom varierad terräng, vilket bjuder på olika iakttagelser.

Juni


Jag älskar dessa våtmarker, doften, känslan och all den vackra Hjortron blomningen ger mig positiv energi.


Likaså naturens förgänglighet och förfall, blommar en tid och sen är det intet mer. Men grönskan och intensiteten i naturen uppfyller alla med en behaglig tillvaro.

Sist men inte minst alla häckande fåglar som härvidlag vaktar sina skyddslingar och är helt upptagen med att fylla på matbehovet och all omsorg för de små.
Nu i samband med letandet i mitt bildarkiv kom jag på en riktig goding som jag inte noterat tidigare, en Törnskata (antar jag), en riktig överraskning!!


Ha det gott mina vänner!

4 kommentarer:

Lena/isis sa...

Vad mysigt att få följa dig genom ditt naturår. Kram

Maria sa...

Tack för fina återblickar! Jag sitter just också och tittar tillbaka på fotoåret 2010... Kramar från Roslagens famn!

Skimrande kristaller sa...

Vilket härligt naturår! Så vackra bilder! Ha det gott. Kram Lenita

mimmi sa...

Men vilka underbara bilder du tar oss igenom året med :) och nu när man är i mitten av januari .. nästan i alla fall .. då är det ju bara 60 dager kvar till våren .. cirka ;)

hoppas du kryar på dig vännen
kramizz :)