lördag 29 januari 2011

Domherrar

Sista veckoslutet i januari bjuder på ett ovanligt vårligt väder med regn, plusgrader och en otrolig blixthalka! Det var dock med blandade känslor för vädrets makter idag. Snödjupet blev mycket mindre i rask takt som dock var positivt, skatorna och kråkorna verkade vara väldigt upprymda, körde kors och tvärs för att landa i närmaste buskage. Var det månne vädret som navigerade deras sinne fel och "våryran" hade slagit till? Men det är väl inte möjligt, vi har ju ändå två vintermånader kvar att beta av med kyla och säker mera snö!

Men fördelen med dagens väder gav mig anledning att dra på isbroddarna och ut på en sparktur som gav en väldig fart på grund av den isbelagda vägytan. Hunden sittande i korgen, nosar i vinddraget och verkar väldigt belåten över positionen och precis i det ögonblick (som tidigare) vovven upptäcker att jag svänger hem igen, vill hon ur och springer hem i högt tempo och båda är nöjda över vinterns små nöjen trots allt!

I helgen pågår dock fågelräkning och det hade varit trevligt att iaktta, men tyvärr är det min jobbhelg och ingen tid ges för det nöjet. Däremot kan jag räkna in ett större antal Domherrar på våra matningar i år, jämförelsevis med ifjol, då vi hade väldigt sporadiskt med dessa vackra fåglar. Igår skymtade solen en liten stund och plötsligt satt ett femtontal runda vackra Domherrar vid matningen samt i Apeln intill. Mycket vackert!


Väl skyddade i den täta Apeln sitter de flesta fåglar som gästar våra matningar.

På en speciell ingivelse flaxar det till och ett flertal Domherrar landar samtidigt vid ladan.


Det händer att en och annan närkamp utspelas.

Några får hålla sig på sin kant!

Men...som de flesta andra fågelmatarna hoppas man på den lilla "överraskaren" vid matningarna som sällan visar sig och ändå finns någonstans! Jag bjuder så gärna på frön, talg och mycket mer!

Ha det gott!

7 kommentarer:

Urban Rundström sa...

visst är de trevliga domherrarna, de kan förgylla vilken vinterdag som helst. /Urban

mimmi sa...

De är så vackra domherren .. det var ett tag sedan vi såg dom här .. jag har inte sett till några på en veckas tid ..men samtidigt som jag skrev detta kom jag ju på att jag såg och fotade en för 3 dager sedan ju :)
Härliga bilder du har på dom .. jag har nog inte haft så många på en gång .. inte vad jag kan komma ihåg i alla fall :) så gott att ni fick komma ut en sväng i alla fall :) Jag vet att det är fågel räkning denna helg ..men jag vet inte vad som har hänt .. men just denna vecka har det varit dåligt med fåglar .. ibland har vi ett 50 tal ... i 10 minuter ..sen är de borta resten av dagen och idag såg jag bara 10 st totalt .. under den tid jag var hemma .. så just nu är de här ibland och ibland inte :)
kram :)

sasfoto sa...

Oj oj så fina dessa domherrar är. Synd att jag aldrig får se några sådana här.

Viola sa...

Heisann vennen! Så artig å høre at du har vært ute med hunden i korg på sparken! =) Best å ha isbrodder når det er glatt ja.. Men de kråkene.. håper det ikke blir kråkebarn på feil tid av året!! :/

Nydelige dompappbilder du har her. Ikke nok med det, nydelige bilder også under her, på rekke og rad! :) Så smart du er som har hengt over noen grønne kvister på fugleforingshuset! =) Og dekorativt ble det også! Ser de er veeldig heldige fuglene hos deg, så mye godt du gir dem! Lekkert!

Klem fra meg! :)

Hjertebank sa...

Så nydelige bilder.
På norsk heter fuglene dompapper, merkelig navn på så flotte fugler.

Mian sa...

Domherrarna är onekligen "dekorativa".
Härliga bilder!

Kungsfiskaren sa...

Vilka vackra bilder på dom otroligt fina fåglarna domherrar. Visst börjar det kännas lite "vår" i luften men som du säger flera vintermånader kvar... Det kommer säkert ett bakslag eller flera.

Må väl
/Ingemar