torsdag 6 januari 2011

Hackspett

God fortsättning! Vad förväntar vi oss av det nya året? Naturligtvis kan ingen veta vad som väntar oss, men vi får hoppas på det bästa och leva för det som ger mening och tillfredsställelse i livet. Njuta av vår vackra värld, fånga stunderna och ögonblicken, upptäcka små guldkorn på vägen och gläds med andra.

Naturen är rik på upplevelser alla årstider och bjuder på små skådespel om vi har turen att fånga de korta ögonblicken med våra sinnen. Min resväg kan ibland vara händelserik och häromdagen fick jag återigen syn på Järpen som satt lugnt och åt sig mätt på frön från björken längs vägrenen. En annan dag iakttog jag en vacker uggla på låg höjd som förflyttade sig en aning när jag närmade mig med bil. Tyvärr, hade jag bråttom den gången och dristade mig inte till att stanna, den hade antagligen flugit sin kos! Jag, som hoppats på att få se en livslevande uggla i naturen (förutom min sparvuggla som har täta besök).

Andra trevliga iakttagelser är Stjärtmesen, liten och söt, men tyvärr inga bilder. Mindre trevliga är Sparvhöken som "jagar" vid mina fågelmatningar, helt fräckt seglar den genom mitt stora träd där en matstation hänger, blixtsnabbt och ingen aning om den hann få ngt byte!
Därtill ser jag den flyga över här nu och då, antagligen för att spana in läget! Ja, vad kan man!?

Hackspetten är en trogen gäst alla årstider, vacker fågel, stundom högljudd, lite skrämmande för småfåglar, äter glupskt, har vissa egenheter osv Här en samling bilder på min svart/vita gäst.

Kottgömma

En dålig bild, men ville ta den med ifall att någon kan svara på min undran, varför den stryker huvudet mot stolpen, gång efter annan!!? Revirtänk.. eller...?


Operation - barkning.




En titt i fågelbjudningen och rolig posé med stjärten.


Köbildning.

Nu skall jag kurera min dunderförkylning och hoppas veckoslutet bjuder på naturliga upplevelser igen!

Må gott mina vänner!

7 kommentarer:

Ninne sa...

Jag vet iaf vad jag ska göra i allt som det bjuds. Kolla din underbara blogg. Vad jag njuter av dina fina foton o fina ord... Jag tackar för allt fint i fjor o hänger på 2011.
Ha det fortsatt gott o se till att kurera dig .. Inte roligt att vara kylter!!!
Kramisar i mängder Ninne

Ölandsvindar sa...

Hej Bea!
Vet du vad jag tror att hacke gör när han stryker huvudet mot träet. Han lyssnar efter insekter som rör sig därinne. Jag hoppas på sol idag så jag kan gå ut och fota fåglar.
Kram
Kerstin

Mian sa...

Lyssnar den månne, spetten?
För den stryker väl inte bara av själva näbben? (om den blivit kladdigt av någon mat)

mimmi sa...

så fina och underbara bilder på Hacke :) Vi har också Hackspett här vi har herr och fru hacke som kommer på besök cirka 5 gångar per dag och äter lite :)sparvhöken har varit här ett par gånger till men den har inte fått något med sig och det blir längre och längre mellan de besök .. så jag tror den snart är borta från min tomt :)
kramizz :)

Lasse sa...

Hej Bea, Fina bilder på en kär gäst!
Krya på dig,

Living up North sa...

Härliga fågelbilder!

Trollmor sa...

Fina bilder på en vacker fågel, kul när den svänger på stjärten :)
God fortsättning!
Kram Trollmor