torsdag 20 januari 2011

Snö i massor

Ja, så var det vår tur att begåvas och delvis överraskas, med snö i enorma mängder över en natt. Vaknar till en morgon då allt är fullständigt igensnöat och snödjupet som föll blev dryga 40 cm. Ja, det ställde naturligtvis till en del bekymmer för min del (+ många andra) och det blev tvärstopp i snömassorna. Där står man och får göra det bästa av situationen! Det var bara att kavla upp ärmarna och skotta snö, meter efter meter och till slut har jag en möjlig "startbana", men se det gick inte! Får snällt tillkalla hjälp för att komma vidare på en oplogad väg och försöker hålla mig på det befintliga "spåret" som är uppkört längs vägen. Puh...vilken morgon!

Men, det finns förstås värre saker här i världen, ingen klagan, bara en liten tanke på hur sårbara vi är med alla väderfenomen som kan ställa till det för oss som skall ut i trafiken i ur och skur.

Mina småfåglar har fått en rolig matkorg som blev en succé direkt av Blåmesarna. Enkel att fixa, lätt att fylla med torkat bröd och annat godis för fåglar. En annan bra sak var, att Nötskrikan når inte denna matkorg.







Ha det gott mina naturvänner!

14 kommentarer:

mimmi sa...

Men så smart :) ännu ett tips från dig som jag kan göra här hemma också :)
Så usamejen .. fick ni så mycket snö nu .. vi har nog fått en minskning på 30 cm under två veckor nu .
.Jag skall än en gång försöka att skicka lite sol till dig :)
kram :)

sasfoto sa...

Jisses, säger jag bara. Har ni fått en så rejäl påfyllning av snö. Tuffa tider när man måste iväg med bilen.
Även om här råder köldgrader igen, så hann det försvinna en del snö under några dagars töväder.
Men,men... Mycket kan hända under vintermånaden februari.
Ha en fin helg! /SA

Lena/isis sa...

Underbara bilder. Va´bra de små fåglarna har det hos dig:-) Kram

Kenneth Larsson sa...

Härliga bilder på blåmes. Jag gillar verkligen färgerna i dina bilder som skapar ett härligt intryck! Bra!

Ha en fin kväll!

mimmi sa...

Ja nu hoppas jag att du kan få lite sol för nu skall den försvinna från Karlstad ett tag .. kanske den hälsar på dig istället nu :)
kramizz :)

mimmi sa...

nu är jag väldigt nyfiken .. vad för leksak har du beställt ;) jag vill veta ju ;)
kram :)

Yvonne sa...

Nämen så smart matstation! Men hur har den ena mesen kommit in i den? Jättefin blogg du har! :)

Kungsfiskaren sa...

Ja, usch nu får det snart räcka med snö...
Härligt att se så fint du gör det för våra små bevingade vänner!
Må väl!
/Ingemar

Urban Rundström sa...

Vilken suverän matkorg till småfåglarna. Jag ska ta och göra en egen till mina bevingade vänner. /Urban

Hjertebank sa...

Så nydelige fuglebilder med flotte farger.
Så fint du gjør det for fuglene. Lykke til med matinga

Hjertebank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ölandsvindar sa...

Ja man får vara påhittig. Blir det så här mycket snö nästa vinter får jag göra en "barnhage " av kompostgaller runt fågelmatningen så inte rådjur och harar kan mumsa i sig av de dyra fågelfröna.Jättefina bilder!
Kram
Kerstin

mimmi sa...

Men det var väl attans .. sol och du kunde inte komma ut på en fotopromenad ;) men det blir ju fler gångar får man hoppas och när man får trevligt besök så gör det ju inte så mycket :)
kramizz :)

SKOOGSTROLLET sa...

Tack! Ja, vi försöker så gott det går. Oftast funkar det rätt bra, men bara för vi sa på BVC att det varit lugnt på skrikfronten så fick vi en omgång i eftermiddag. :-( Det är ju bara så svårt att veta om det är magen som spökar eller något annat när hon fått mat och blöjan är bytt.

Läsa ikapp i bloggvärlden får jag nog göra i ett annat liv ... Det var en fin bur ni har till blåmesarna.