torsdag 10 februari 2011

Entita, Talltita....

.....Talltita, Entita... javisst, är det svårt med denna fågels artbestämning - Entitan. Det blir minst sagt lite rundgång i både tanke och fokusering. Jag har spanat, läst, lyssnat och jag vet inte allt vad. Trots alla mina föresatser är jag lika villrådig och osäker, men på håll kan jag se skillnad på ljusgrå fjäderdräkt, brunaktig, större huvud och mindre huvud, liten eller större haklapp och vid utfodringen kan jag höra annat ljud, än den bekanta Talltitans läte. Dessutom enligt den länkade texten, kan nästan alla dessa detaljer variera.
Nej, när man väl står där och spanar, är några grå/bruna snabba som kvicksilver, hoppar från gren till gren och svåra att fånga och hinna fokusera. Nu ger jag mig och lämnar den dithän tills den formligen "landar" på min näsa!

Tills dess får ni mina naturvänner en lång rad med grå/vita bilder att betrakta, efter mitt envisa resultatlösa sökande av Entitan!

Titta på den här näbben - underbett?!


Fryser du vännen?


Brrr...-24 grader idag!


Så var det min lilla Entita eftersökning, brun rygg...nej


Magen mera brun...nej


Blank hjässa.. ingen aning! Litet huvud eller "tjurnacke"...svårt att mäta...


Slutligen skall man kunna urskilja en vit prick vid näbbfästet på Entitan, ja inte är det lätt!


Tji, fick du!


En nackdel är att fjäderdräktens färg är ngt mörkare på Talltitan i dåliga ljusförhållanden och kan vara lite vilseledande. Nu får ni mina naturvänner gärna presentera era fina bilder på Entitan och visa mig några säkra kännetecken!

Ha ett fint veckoslut med mycket nöje av fågelvärlden!

14 kommentarer:

mimmi sa...

så vackra bilder :) och så roligt att läsa din text till dom . Jag har fått en bild på entita men det var ingen bra bild.
Det var väldigt så kallt ni har det ...då har vi det lite varmare..men det skall visst bli kallt här igen ..men inte 23 minus utan runt 15 .. det räcker mer än väl .. hoppas att det är fel för det var på en 10 dygns prognos .. så hoppas kan man ju då :)
ha en fin kväll inne i värmen :)
kram :)

mammi sa...

Jag har slutat att fundera vilken sort, jag kallar de rätt och slätt för Titor. Men väldigt fina bilder du visar
Kram

Halina sa...

Jaaa, de ljuva fåglar är lite luriga... Har några på besök varje dag, men jag gav upp med undersökningen...
Önskar Dig en fin dag
Halina
Jag har regn...:(((

Lasse sa...

Hej Bea! Jaa det där är verkligen inte lätt. Jag har som du försökt att läsa mig till vad som är vad, men konstaterar också att i fält är det stört omöjligt. Däremot på lätet så blir det annorlunda. Där kan man skilja dem åt. Fin artikel du gjort - och fina bilder !! Den med den blåa fina bakgrunden tyckte jag bäst om !
Ha en bra dag, Lasse

Urban Rundström sa...

Ja, det är inte lätt. På håll upplever jag inga större problem med bestämmningen men nära blir det svårare. Jag brukar ofta gå efter den rent vita kinden på talltitan som första tecken. Kolla min bild på en typisk entita. http://urmbird.blogspot.com/2010/12/fageltavling.html

Urban

sasfoto sa...

Härligt med alla dina fågelbilder. Men fy sjutton så kallt ni har.
Ha en fin helg! /SA

Mian sa...

Ja inte är det lätt att skilja titorna åt! Det lättaste är absolut om de öppnar näbben och ger ifrån sig ett läte.
Fåglarna på två understa bilderna ser entite-lika ut.

Mycket annat & lite betong sa...

Jag har ingen aning om vem som är vem, men helt underbara bilder ser jag att det är i alla fall.

Trevlig helg!
Agneta

Viola sa...

Hvilke nydelige bilder!!!! =)

Talltitan.. Entitan.. må sikkert være Svartmeis og Granmeis,eller ..... Granmeis og Svartmeis.. de to synes jeg er veeelig vanskelig å skille! Du driver og leser om fugler, og hører dem synge? Interessant! Tror jeg må sjekke ut den linken.. ;)

Nå er de snart her.. når våren kommer.. alle de som har overvintret et annet sted.. gleder meg!! :)

Ha en riktig god helg og klem fra meg! :)

Ölandsvindar sa...

Vilka fina bilder. Jättesvårt att skilja arterna åt men talltitan tycker jag har lite mera "svartmesstuk" över sig. Kort tjock nacke och stort huvud. Men visst är det knepigt!
Skön söndag till dig!
Kerstin

Anonym sa...

Inte alls svårt...Tita...lätt o klart som korvspad! ;-)

Steffe

mimmi sa...

här har det gått på halvfart ett par dager också :) men det är för att det har varit inne väder .. kan man säga :)
hoppas att du snart är helt kry igen
kram :)

Kungsfiskaren sa...

Fina bilder och en bra text till det hela. Men jag håller med, oj så svårt det kan vara ibland, självklart så blir man hjälp av lätena men, men...

Det är kul, spännande och intressant men väldigt svårt. Ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan om våra underbara bevingade vänner.

Ha det så bra!
/Ingemar

Gärdsmygen sa...

http://grdsmygen.blogspot.com/search/label/Entita

Här är en länk till entitan jag fångat. Vet aldrig att jag sett en talltita.
Njuter av dina bilder!