fredag 18 februari 2011

Fett och matbehov

Kölden knäpper i knutarna, det är otroligt kallt, trots att solen lyser från en klarblå himmel är inte utelivet speciellt lockande för tillfället. Kallt om både fingrar, tår och nosen, nej, jag väntar på ngt humanare temperaturer. Fåglarna behöver dock matpåfyllning i vanlig ordning, nya fettklockor har fått påfyllnad och andra små bjudningar, för att klara kylan. Tyvärr, saknar jag min lilla Tofsmes, efter den bistra kylan vi haft den senaste veckan, hoppas den vilar på lagrarna i sitt lilla bo i skogen och kommer igen.

Mina Svartmesar kommer dock troget varje dag till mina matningar. Men...hur är det att angöra en talgklocka? Det behövs visst en liten träning i ät-teknik.










Att mata fåglar förenar både nytta och nöje!


Hoppas ni mina vänner får njuta av ett fint veckoslut! Må gott!

11 kommentarer:

mimmi sa...

Det har du så rätt i .. man får ett jätte stort nöje när man får titta på de fåglar som kommer tills ens matplats :)
Men det som är värst nu när man har fått så "nära" kontakt med djur ..det är att man tänker på dom och lider med dom när det är så himla kallt ute .. helst vill man ta in dom alla i värmen ..men det går ju inte .. man kan bara hoppas på det bästa och och att de klara sig där ute i denna iskalla tid som är nu
underbara bilder :)

sasfoto sa...

Det är en ständig kamp om födan för att överleva en vinter som denna. Småfåglarna är säkert väldigt glada över att du hjälper dem. Som bonus för du nöjet att se dem och framför allt fota dem.
Ha en fin helg! /SA

billan sa...

Underbara bilder! Kan bara hålla med, man kan sitta i timmar och titta på de små liven...
Men det går åt massor med frön och godsaker denna kalla vinter...stackars fåglar, och alla andra vilda djur med förresten.
Må så gott och ha en fin helg!

Mian sa...

Vid vår fågelmatning i skogen sjunger både svartmesar och talltitor mycket intensivt redan. Hinner nästan inte hämta nötter ur våra utsträckta händer. Upp i talltoppen och sjunger 12 strofer, ned och hämta mat igen, upp i granen. Måtte det bli lite mildare snart så att de inte behöver proviantera fullt så ofta.

Kungsfiskaren sa...

Javisst är det nytta med nöje när man matar de små. Tror aldrig man kan titta sig mätt på dom. Fina bilder som vanligt och det är alltid kul att läsa dina texter om tankar och reflektioner till det hela. Hoppas att tofsmesen dyker upp efter helgen.

Ha en fin och underbar helg!
/Ingemar

mimmi sa...

Men snälla vännen .. är du fortfarande sjuk ... nu får det väl ändå vara bra med sjukdom för din del .. hoppas nu att det blir bra snart ... konstigt att alla dessa hemska bakterier kan överleva i denna kyla ;)
men de verkar trivas i den tydligen .. här har alla mina barnbar varit sjuk .. och nu går det om igen ..den minsta blev sjuk idag .. så nu blir det väl rundgång på alla en gång till .
kramizz

Lasse sa...

Underbart att se dina bilder och läsa dina texter. Omsorg om våra små vänner - i gengäld får du chans att ta fina bilder. Hoppas verkligen att tofsmesen dyker upp igen. Har inte haft den här hos mig tyvärr. Skulle så gärna vilja fota den.
Ha en fin helg !

Helena sa...

Hej!
Kul att du hittat in till mig!
Vilka fina fågelbilder du visar!Vi matar oxå fåglarna på flera ställen på tomten.Det är ju så roligt att se dom från nära håll!
Hälsn.Helena

mimmi sa...

Hej :)
hoppas du mår bättre nu :)
idag har jag testat att göra fågel mat av ister .. får om de gillar det bättre än kokos fettet jag hade förut :)
ha det så mysigt nu i vinter mörkret :)
kram

mammi sa...

Jag en gammal TB:are gillar också fåglar. Vårt fågelbord utanför köksfönstret brukar vara väöbesökt. Men jag undrar hur maten man köpertill dem är. Den sista förpackningen med fröer, rör de inte, och talgbollarna går SAKTA åt. Så har det inte förr om åren.Vi har ingen snö, föutom det lilla som dalar i dag, ett par minusgr, men en bitande nordan. Inget uteväder för mig. Tack för titten hos mig

Kram

Gärdsmygen sa...

Å vilka fina bilder på svartmesen! Min svartmes har inte synts till i år.